partlycloudy
Teraz:
 +20ºC
obłoki zanikające
Max:  +19ºC,  Min:  +10ºC
Polski
English
Deutsch
Pусский
Français

Zabytkowy Ogród Muzeum otwarty jest codziennie od świtu do zmierzchu.
W tym czasie można bezpłatnie zwiedzać następujące obiekty: Amfiteatr, Świątynia Sybilli, Świątynia egipska, Wodozbiór oraz pozostałe obiekty i rzeźby znajdujące się na terenie ogrodów.

 

Chcesz być powiadamiany o wydarzeniach w Łazienkach Królewskich?

 

Komunikator - Artyści w ŁazienkachObiektyObiektyWirtualny spacer po Łazienkach Królewskich w WarszawieAplikacja mobilna
 

Michał Anioł w Warszawie. Gipsowe kopie mistrza

 Wydarzenia | Pałac na Wyspie | 19.05.2012 - 10.06.2011
LK-plakat-100-70-DRUK.jpg

Zapraszamy na wspólny projekt Muzeum Łazienki Królewskie i Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego

W 2012 roku przypada 500-lecie ukończenia przez Michała Anioła fresków na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Z tej okazji Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie i Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Noc Muzeów 19 maja przedsta­wiają wspólny projekt pt. Michał Anioł w Warszawie. Gipsowe ko­pie mistrza.

W Sali Salomona Pałacu na Wyspie i w Sali Kolumnowej Wydzia­łu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego eksponowanych jest siedem dzieł należących do Muzeum Łazienki Królewskie. Gipsowe kopie Michała Anioła, wystawione na co dzień w Ogro­dzie Zimowym Starej Pomarańczarni, znalazły się w zbiorach Muzeum w latach 30. XX wieku, dołączając do kolekcji odlewów gipsowych Stanisława Augusta. Zbiór ten miał służyć przede wszystkim celom edukacyjnym, stając się najistotniejszym ele­mentem tradycyjnego kształcenia artystów czasów stanisła­wowskich i późniejszych. Pieta prezentowana w Sali Salomona Pałacu na Wyspie 12 czerwca dołączy do pozostałych odlewów znajdujących się na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie w XIX wieku eksponowana była część kolekcji rzeźby ostatniego króla Rzeczypospolitej Polskiej.

Projektowi towarzyszy bogaty program edukacyjny dotyczący rzeź­by, twórczości Michała Anioła i funkcji kopii gipsowych.
Michał Anioł w Warszawie - wydarzenia edukacyjne towarzyszące projektowi.

 MUZEUM ŁAZIENKI KRÓLEWSKIE W WARSZAWIE

Pieta to przedstawienie postaci Marii podtrzymującej ciało mar­twego Jezusa. Gipsowy odlew oryginalnej rzeźby Michała Anioła, prezentowany obecnie w Sali Salomona w Pałacu na Wyspie, powstał w 1929 roku na zamówienie Komisji Gliptoteki działają­cej przy Muzeum Narodowym w Warszawie, finansowanej przez Fundusz Kultury Narodowej. Rzeźba została wykonana przez Jeana Trupin w brukselskim Atelier de Moulage des Musées Royaux du Cinquantenaire. Technika odlewu gipsowego polega na zdjęciu z oryginału formy, którą następnie wypełnia się gipsem, aby uzy­skać identyczną kopię. Do Polski rzeźba przybyła w 1930 roku uszkodzona – zniszczeniu uległa prawa dłoń Marii.

Marmurowy oryginał powstał w latach 1498–1499 na zlecenie francuskiego kardynała Jeana Bilhères de Lagraulas podczas pobytu Michała Anioła w Rzymie. Mistrz renesansu w dziele tym zerwał z tradycyjnymi przedstawieniami Marii, czyniąc ją młod­szą od Jezusa. Uważa się, że być może zainspirował się cytatem z Boskiej komedii Dantego (którego był wielbicielem): Matko Dziewico, córko swego syna. Bogate draperie stroju Marii kon­trastują z delikatnym, „jedwabnym” przedstawieniem ciała Chry­stusa i mogą być odczytane jako nawiązanie do stylu Andrea del Verrocchio.

Pieta łazienkowska prezentuje te same formy stylistyczne, choć ze względu na materiał, z którego ją wykonano, jest bardziej ma­towa niż włoski pierwowzór.

P I E T A

Odlew gipsowy z 1929 roku. Własność Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Oryginał znajduje się w Bazylice św. Piotra w Rzymie.

 

Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Sala Salomona w Pałacu na Wyspie

Ul. Agrykoli 1

Wystawa czynna w dniach 19 maja – 10 czerwca 2012

Poniedziałek 11:00- 16.00

wtorek, środa i niedziela: 9:00-18:00

czwartek, piątek i sobota: 9:00 – 20:00

www.lazienki-krolewskie.pl


MUZEUM UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

W historycznym wnętrzu Sali Kolumnowej Wydziału Historycz­nego Uniwersytetu Warszawskiego prezentujemy odlewy gipso­we najsłynniejszych dzieł mistrza włoskiego renesansu, Michała Anioła. Okazała sala stanowi dla nich znakomite tło. Dwieście lat temu zaprojektowano ją na potrzeby ekspozycji gipsowych kopii rzeźb antycznych. W gmachu, który był pierwszym budyn­kiem muzealnym w Polsce, mieściło się Muzeum Sztuk Pięknych. To tu przychodzili studenci i artyści doskonalący swoje talenty po­przez rysowanie antycznych wzorców oraz warszawiacy pragnący podziwiać wspaniałe zbiory.

W Sali Kolumnowej znajdują się odlewy takich rzeźb Micha­ła Anioła, jak Poranek, Dzień, Zmierzch i Noc – personifikacje z kaplicy Medyceuszy we Florencji, czy też słynne Mojżesz i Ran­ny Niewolnik – przeznaczone do ozdobienia nagrobka Juliusza II. Dzieła te zostały wypożyczone z Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Rzeźby zestawiono z reprodukcjami rysunków oraz rycin ilustrujących przemożny wpływ Michelangela Buonarrotiego na europejską i polską kulturę. Z jego dorobku czerpał i twórczo go przetwarzał m.in. Stanisław Wyspiański, który wykonał liczne szkice według rysunków i rzeźb Michała Anioła oraz narysował portret artysty. Zwiedzający mają okazję zapoznać się z tymi i in­nymi przykładami wielowymiarowego podejścia do spuścizny po Michale Aniele.

Sala Kolumnowa w Budynku

Pomuzealnym – siedzibie Wydziału

Historycznego, kampus główny

Uniwersytetu Warszawskiego

ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Wystawa czynna w dniach

19 maja – 2 listopada 2012

pon.–pt.: 10:00–17:00

LK-plakat-100-70-DRUK.jpg
 
« powrót
 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij X