Norwesko-polskie seminarium w Teatrze Królewskim

Widoczni są toje siedzący ludzie, jedna z kobiet trzyma otwartą broszurę.
Delegacja z Norwegii podczas seminarium w Teatrze Królewskim, fot. Paweł Czarnecki

Teoretycy i praktycy kultury dyskutowali w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii o działaniach edukacyjnych, społecznych oraz wystawienniczych w zabytkowej przestrzeni. Był to temat dwudniowego seminarium pt. "Edukacja i ekspozycja w zabytkowym teatrze", które odbyło się dzięki współpracy między Fundacją Muzeów Regionu Østfold w Norwegii i Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

Podczas seminarium (5-6 października 2015 r.) wystąpił Wit Karol Wojtowicz, dyrektor Muzeum - Zamek w Łańcucie, który mówił o sposobach wirtualnego pokazywania przestrzeni teatralnej, w tym miejsc i zbiorów niedostępnych dla zwiedzających, takich jak zabytkowa scenografia czy teatralna maszyneria.

Wit Karol Wojtowicz, fot. Paweł Czarnecki

Głos zabrał także dr Piotr Morawski (Zakład Teatru i Widowisk, Instytut Kultury Polskiej i Uniwersytet Warszawski), który dał wykład pt. "Teatr: przestrzeń władzy. Przemiany architektury teatralnej w kontekście przemian społecznych".

Piotr Morawski, fot. Paweł Czarnecki

Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego, podczas wykładu pt. "Narratorium - realna i wirtualna przestrzeń edukacyjna w Instytucie Teatralnym" zapoznała uczestników seminarium z ideą i działalności placówki, którą kieruje, w tym z programami realizowanymi z okazji 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

Dorota Buchwald, fot. Paweł Czarnecki

Anna Nowak ze Studia Awan, nawiązując do wystawy "Primus Inter Pares" w Muzeum Pałacu Jana III w Wilnowie, opowiedziała o pomysłach na projektowanie ekspozycji w zabytkowych wnętrzach.

Anna Nowak, fot. Paweł Czarnecki

Krzysztof Żwirblis z Muzeum Społecznego, na przykładzie własnej praktyki zawodowej, przedstawił, jak doszedł od teatru eksperymentalnego do akcji społeczno-artystycznych.

Krzysztof Żwirblis, fot. Paweł Czarnecki

Agnieszka Kołodziej-Adamczuk (Centrum Scenografii Polskiej, Muzeum Śląskie w Katowicach) w swoim wystąpieniu pt. "Pracownia czy galeria. Interakcja widza w laboratorium przestrzeni teatralnych" zaprezentowała koncepcję kuratorską ekspozycji pt. "Laboratorium przestrzeni teatralnych - przeszłość w teraźniejszości".

Agnieszka Kołodziej-Adamczuk, fot. Paweł Czarnecki

Na koniec prof. dr hab. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego) podczas wykładu: "Jak smakuje masło maślane, czyli o teatralności muzeum teatralnego" zachęcał do zastanowienia się nad realnym wymiarem edukacyjnym i społecznym w przestrzeni historycznej.

Dariusz Kosiński, fot. Paweł Czarnecki

Seminarium w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii odbyło się w ramach działania partnerskiego "Strefa Teatru - Teatry Otwarte", dzięki współpracy między Fundacją Muzeów Regionu Østfold w Norwegii i Muzeum Łazienki Królewskie.

Podczas trzydniowej wizyty zespół norweski miał szansę zapoznać się z polską praktyką wstawienniczą i edukacyjną, w tym z ideą Królewskiej Galerii Rzeźby oraz sposobami udostępniana ekspozycji, także osobom o specjalnych potrzebach.

Delegacja norweska, fot. Paweł Czarnecki

Następna odsłona projektu "Strefa Teatru - Teatry Otwarte" odbędzie się w Norwegii, gdzie wspólnie zrealizowany zostanie teatralno-muzealny projekt edukacyjny.