Regularne wnętrze klasycystyczne o ścianach pokrytych malowidłami Jana Bogumiła Plerscha, przedstawiającymi widoki Rzymu i Wenecji, według popularnych wówczas sztychów. Na głównej ścianie wymalowany jest Widok zamku Św. Anioła w Rzymie; naprzeciw niego - Casino Piusa IV w Watykanie, a po obu stronach okna wschodniego - Widoki placu Św. Marka w Wenecji. Wolne przestrzenie ścienne dekorują stylizowane motywy roślinne. Oś podłużną sali akcentuje z jednej strony portfenetr, a z drugiej - marmurowy kominek z lustrem ponad nim; na blacie kominka stoi marmurowe popiersie Madame du Barry, faworyty Ludwika XV, dłuta francuskiego rzeźbiarza Augustina Pajou (1734-1809), a po bokach dwa świeczniki z kryształami. W kominku - para klasycystycznych wilków kominkowych (stojaków na drewno do opału) z rusztami. Naprzeciwko zaś, na kolumnie, stoi marmurowa ośmioboczna waza-krater z płaskorzeźbioną czaszą - kopia wazy antycznej ze zbiorów watykańskich.

Umeblowanie pokoju oprócz rokokowych foteli i krzeseł stanowią dwie barokowe komody zdobione intarsją, na których znajdują się marmurowe popiersia: Atena dłuta Johannesa Schultzego, wykonana w Rzymie w 1787 r., i XVIII-wieczna kopia popularnej rzeźby rzymskiej, uznanej za portret Cicerona (oryginał w Galerii Uffizich we Florencji).

pełny ekran

Obróć urządzenie do poziomu aby obejrzeć panoramę

Zamknij powiększenie