Dekoracje malarskie Jana Bogumiła Plerscha zdobią najważniejsze obiekty Łazienek Królewskich. Są pełne finezji, wdzięku oraz fantazji. Na pytanie, jaką kryją w sobie historię, odpowiada wystawa organizowana od 4 lipca do 3 grudnia 2017 r. z okazji 200. rocznicy śmierci artysty.

Wystawa "W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch - nadworny malarz króla Stanisława Augusta" ma formę spaceru po obiektach, które dekorował Jan Bogumił Plersch. Obejmuje Pałac na Wyspie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii i Pałac Myślewicki.

Ekspozycję oglądać można indywidualnie, w godz. otwarcia obiektów, albo podczas codziennego oprowadzania (wtorek-niedziela o godz. 11.00 i 14.00 - start przy kasie w Starej Oranżerii, nie obowiązują rezerwacje, liczba miejsc ograniczona). Bilet na wystawę (zwiedzanie indywidualne lub oprowadzanie): 30 zł normalny, 20 zł - ulgowy, 1 zł - dzieci i ucząca się młodzież do 26. roku życia.

Na ekspozycji zobaczyć można malowidła ścienne i plafonowe, które układają się w historyczną opowieść o twórczości malarza i jego mecenasa - Stanisława Augusta - w Łazienkach Królewskich. Zwiedzający dowiedzą się, jakie przesłanie zawierają dekoracje Jana Bogumiła Plerscha i jaki program społeczno-polityczny był w nich ukryty. W każdym z obiektów umieszczona została tablica informacyjna wraz z mapą wskazującą, gdzie mieszczą się poszczególne realizacje artysty.

Wystawa obejmuje m.in. plafon "Zefir i Flora" w Pałacu Myślewickim, jedyne zachowane malowidło plafonowe we wnętrzach rezydencjonalnych w Warszawie, a także jego oryginalny projekt, wypożyczony z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

W Teatrze Królewskim oglądać można plafon, na którym Stanisław August ukazany został pod postacią Apolla, co miało symbolizować króla jako władcę państwa idealnego i być alegorią jego mecenatu. Prezentowany jest również projekt niezachowanej do naszych czasów kurtyny "Muzy na Helikonie". Rysunek, który przedstawia dziewięć muz na Parnasie, został wykonany tuszem. W powiększonej skali zawisł w miejscu dawnej kurtyny w Teatrze Królewskim.

Wystawa obejmuje również dekoracje malarskie z Pałacu na Wyspie, w tym z Sali Balowej. Ponadto zobaczyć tam można również wizualizacje zniszczonych w czasie wojny malowideł plafonowych z Pokoju Bachusa i Pokoju Kąpielowego.  

Ekspozycji towarzyszy bogaty program edukacyjny - warsztaty rodzinne i interaktywna wystawa dla dzieci. Z kolei Ośrodek Badań nad Epoką Stanisławowską przygotował serię wykładów.

"Idź na żywioł!", wystawa dla dzieci w wieku 1-10 lat


Jan Bogumił Plersch (1732-1817) był najwybitniejszym dekoratorem działającym dla Stanisława Augusta. W swoich malowi­dłach potrafił wydobyć finezję, wdzięk i fantazję, a nawet przekazać niuanse światłocieniowe. Swobodnie podejmował różne tematy: od brawurowych malowideł iluzjonistycznych w Teatrze Królewskim, poprzez weduty, po antykizującą groteskę - gatunek, w którym stworzył własny styl. Motywy "niepodobne do rzeczywistości", wedle słów Witruwiusza, które stanowiły sedno malarstwa groteskowego, to mitologiczne stwory, ornamenty, postacie ludzkie, przedmioty, pejzaże - całe uniwersum. Różnorodność form implikowała bogactwo treści ukrytych w tych pozornie błahych przedstawieniach.

ESEJ "JAN BOGUMIŁ PLERSCH - NADWORNY DEKORATOR JEGO KRÓLEWSKIEJ MOŚCI", DR ALEKSANDRY BERNATOWICZ