Nowe obrazy w kolekcji Łazienek Królewskich

Amelia Lepige, "Mieszkanie chłopskie wśród ruin" (1836), fot. Piotr Ceraficki, Andrzej Kotlarski

"Kuchnia włoska" i "Mieszkanie chłopskie wśród ruin" - dwa XIX-wieczne dzieła pędzla Amelii Lepige wzbogaciły zbiory Muzeum Łazienki Królewskie. To kolejne cenne obrazy, dzięki którym odtwarzana jest kolekcja Stanisława Augusta, częściowo sprzedana przez jego spadkobierców lub zaginiona w skutek wojennej zawieruchy.

Obrazy Amelii Lepige to wierne kopie płócien francuskiego malarza, Huberta Roberta (1733-1808), które przed 1778 r. Stanisław August nabył do swojej kolekcji.

Oryginały autorstwa Huberta Roberta wisiały w Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie wśród najcenniejszych dzieł z królewskich zbiorów. W 1915 r. wywiezione zostały przez carskie władze do Rosji. Do Łazienek Królewskich powróciły na mocy ustaleń traktatu ryskiego w 1921 r. Do wybuchu II wojny światowej znów zdobiły wnętrze Pałacu na Wyspie. W 1939 r. ewakuowane zostały do Muzeum Narodowego w Warszawie, a później wywiezione z Polski przez Niemców. Po wojnie do Muzeum Narodowego powrócił tylko jeden z obrazów - "Kuchnia włoska", drugi zaginął.

Skąd więc XIX-wieczne kopie tych dzieł? Amelia Leipige, warszawska malarka, która je wykonała, była również restauratorką malarstwa. W latach 1833-39 zajmowała się królewską kolekcją obrazów w Łazienkach Królewskich. Nie ma więc wątpliwości, że kopie te zostały wykonane na podstawie obrazów Huberta Roberta. To sprawia, że dziś są dla Muzeum Łazienki Królewskie ważnym świadectwem zaginionych oryginałów.

"Kuchnia włoska" i "Mieszkanie chłopskie wśród ruin" zawisły w królewskiej Garderobie na piętrze Pałacu na Wyspie.

Amelia Lepige, "Kuchnia włoska" (1836), fot. Piotr Ceraficki, Andrzej Kotlarski