#PuzzleKuratorskie. Poznaj królewskie dzieła

Zdjęcia przedstawiające kanapę z epoki i obrazy na ścianie w połowie przykryte kawałkiem puzzla.

Zajrzyj do ukochanej rezydencji króla Stanisława Augusta. W nowym cyklu #PuzzleKuratorskie historycy sztuki prezentują najciekawsze dzieła z Pałacu na Wyspie, które - niczym elementy układanki - tworzą jedno z najpiękniejszych miejsc oświeceniowej Europy.

Historyczna rezydencja jest swoistą układanką, na którą składają się najróżniejsze przedmioty sztuki: obrazy, rzeźby, meble, bibeloty, a także ramy, lustra, tkaniny i kominki. Jeśli elementy tej układanki - puzzle - dobrze do siebie pasują, tworzą spójną, harmonijną całość. Decyduje o tym gust zleceniodawcy (właściciela) i umiejętności zatrudnianych przez niego artystów. Nie ma wątpliwości, że Stanisław August stworzył w Łazienkach jedną z najpiękniejszych rezydencji oświeceniowej Europy, w której architektura, dzieła sztuki i otaczająca je przyroda zespalają się w wyjątkowy sposób.

W nowym cyklu #PuzzleKuratorskie łazienkowscy kuratorzy prezentują widzom wybrane fragmenty tej mistrzowskiej układanki. Jest to ich wybór osobisty: mówią nie tylko o dziełach najważniejszych w przestrzeni artystycznej i symbolicznej Pałacu na Wyspie, lecz także o obiektach mniejszej rangi, ich zdaniem najciekawszych lub po prostu ulubionych. Widz ma więc okazję spojrzeć na Łazienki oczami fachowców - historyków sztuki i historyków - i poznać ich upodobania. Czy prezentowane dzieła ułożą się w dobrze dopasowane puzzle, czy może nie będą się zazębiać? Warto się tego dowiedzieć.

Portret Anny Dorothei von Medem Biron

Praczka

Skrzypek i dama

Portret Katarzyny Gattai Thomatis

Kuszenie św. Antoniego

Widok Renu koło Andernach

Co kryje się na odwrocie obrazu?

Niestrudzony heros

Najsłynniejsza kopia boskiego Apolla

Posąg Flory

Apliki z Łazienek Królewskich

Jako #PuzzleKuratorskie ekstra prezentujemy film o losach unikatowych aplik (kinkietów) z kolekcji króla Stanisława Augusta. Są to bezcenne obiekty, z których część nadal znajduje w miejscach wyznaczonych przez monarchę, pozostałe zaginęły w czasie II wojny światowej i są przedmiotem poszukiwań strat wojennych. Opowiada o nich Anna Saratowicz-Dudyńska, specjalistka od brązów i sreber, wieloletnia pracownica Zamku Królewskiego w Warszawie.