Zapraszamy do udziału w lekcjach przyrodniczych online, organizowanych przez Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa. Zajęcia przeznaczone są dla przedszkoli oraz uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej.

Lekcje zdalne, ok. 40-minutowe, odbywać się będą od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00, przy pomocy programu umożliwiającego łączenie się online. Link do zajęć wygenerowany zostanie przez Muzeum i wysłany opiekunowi grupy.

Koszt: 8 zł / osoba, opiekunowie - bezpłatnie; maks. liczba uczestników - 25. Zgłoszenia przyjmowane są przez poniższy formularz - przejdź do formularza rezerwacji dla grup.

Prosimy o zapoznanie się z regulaminem lekcji online - pobierz tutaj (uczestnictwo w zajęciach oznacza akceptację regulaminu). Dodatkowe informacje: tel. 518 684 215, e-mail: RezerwacjeMLiJ@lazienki-krolewskie.pl

Wcześniejsza pula bezpłatnych lekcji przyrodniczych online, odbywających się w 2020 r., została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

TEMATY ZAJĘĆ ZDALNYCH

PRZEDSZKOLA I KLASY I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Tropy i ślady zwierząt
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, czym są tropy i jakie inne rodzaje śladów mogą zostawiać zwierzęta. Zobaczą m.in. tropy dzika, wilka, jelenia, borsuka i wiewiórki. Przekonają się, w jaki sposób budowa łap zwierząt wpływa na pozostawiane przez nie tropy. Dowiedzą się również, jak rozpoznać norę lisa i jakie ślady świadczą o tym, że w pobliżu mieszka bóbr.  

Leśne zwierzęta duże i małe
Podczas zajęć dzieci nauczą się, rozpoznawać gatunki zwierząt żyjące w polskich lasach. Dowiedzą się, co lubią jeść poszczególni przedstawiciele fauny i gdzie mieszkają. Będą również mieli okazję, zobaczyć największe i najmniejsze zwierzę polskich lasów.

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
Uczniowie dowiedzą się, jak leśne zwierzęta przygotowują się do zimy, i co robią w czasie największych mrozów. Poznają sposoby, dzięki którym różne gatunki radzą sobie z niskimi temperaturami i brakiem pożywienia.

Jaja, gniazda, pisklęta
Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób różne gatunki ptaków opiekują się potomstwem, czym różnią się gniazdowniki od zagniazdowników, które pisklęta wymagają troskliwej opieki rodziców, a które od momentu wyklucia są samodzielne. Zobaczą, jak wyglądają jaja i pisklęta danych gatunków. Dowiedzą się ponadto, jak bardzo potrafią się różnić gniazda poszczególnych ptaków.

Skrzydlaci przyjaciele
Dzieci poznają wybrane gatunki ptaków występujące w Polsce. Dowiedzą się, które z nich możemy spotkać w parku, a które tylko w lesie, z dala od ludzi. Będą wiedziały, co jedzą poszczególne gatunki. Nauczą się odróżniać kaczkę od kaczorka, będą potrafiły powiedzieć, które ptaki są najsprytniejsze, a które transportują pisklęta, przenosząc je na grzbiecie.

Sowa mądra głowa?
Uczestnicy zajęć poznają gatunki sów żyjących w Polsce i ich przystosowania do polowania nocą. Dowiedzą się, co to jest szlara, dlaczego sowy latają bezszelestnie i co to są wypluwki. Zobaczą także, co sprawia, że sowy wyglądają na mądrzejsze od innych ptaków.

Podróż w dalekie strony
Dzieci poznają zarysy kontynentów: Afryki, Azji, Ameryki Północnej i Południowej, a także niektóre gatunki żyjących tam zwierząt. Dowiedzą się, jak środowisko wpływa na wygląd przedstawicieli egzotycznej fauny i jak zwierzęta przystosowały się do życia w rejonach, gdzie jest bardzo zimno, gorąco lub brakuje wody.

Poznajemy leśne drzewa
Uczniowie poznają najważniejsze gatunki drzew rosnące w polskich lasach i dowiedzą się, jak je rozróżniać. Po zajęciach będą wiedzieli, dlaczego drzewa są tak ważnym elementem ekosystemu i jakie korzyści czerpie z nich człowiek i zwierzęta.

Przygoda z grzybami
Uczniowie poznają budowę wybranych grzybów i ich znaczenie dla ekosystemu. Dowiedzą się, dlaczego bez grzybów nie mogłoby istnieć życie na Ziemi. Nauczą się, rozróżniać najpospolitsze gatunki jadalne i trujące. Będą wiedzieć, że grzyby należy zbierać pod opieką dorosłych, i tylko te, które znamy.

KLASY IV- VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Tropy i ślady zwierząt
Uczniowie dowiedzą się, jakie rodzaje śladów pozostawiają poszczególne gatunki zwierząt. Zobaczą, jak wyglądają pozostawiane przez nie tropy i czym się różnią. Dowiedzą się, które zwierzęta są stopochodne, a które palcochodne, z czego wynika budowa ich stóp i jak wpływa na wygląd ich tropów. Po zajęciach będą wiedzieli, co to jest scypuł, czym jest babrzysko, a czym buchtowisko, i skąd się biorą galasy.

Wędrówki ptaków
Uczniowie poznają przyczyny ptasich wędrówek i utrwalą wiedzę o gatunkach wędrownych oraz niewędrownych. Dowiedzą się, gdzie ptaki migrują, i dlaczego czasami rezygnują z odlatywania do cieplejszych krajów, a także w jak sposób technika lotu, którą stosują, wpływa na wybieraną trasę wędrówki i miejsce spędzania zimy. Poznają również gatunki, które fruwają dobrze i słabo, oraz ptasich rekordzistów w długości i odległości lotu. Dowiedzą się ponadto, dlaczego jesienią nie należy dokarmiać ptaków, i skąd naukowcy wiedzą, jak przebiegają trasy ptasich wędrówek.

Ab ovo, czyli od jaja (ptasie jaja, gniazda i pisklęta)
Uczniowie dowiedzą się, jak zbudowane jest ptasie jajo i czemu służą jego poszczególne elementy. Posłuchają, w jaki sposób różne gatunki opiekują się potomstwem, czym różnią się gniazdowniki od zagniazdowników, które pisklęta wymagają troskliwej opieki rodziców, a które od momentu wyklucia są samodzielne. Zobaczą także, jak wyglądają jaja i pisklęta różnych gatunków oraz dowiedzą się, jak bardzo mogą się od siebie różnić ptasie gniazda. Po zajęciach będą potrafili rozpoznać pisklęta różnych gatunków i przyporządkować je do rodziców oraz powiedzieć, co to jest pasożytnictwo lęgowe.

Pies, koń, owca, gęś, czyli jak człowiek udomowił zwierzęta
Udomowienie zwierząt miało ogromny wpływ na powstanie i rozwój cywilizacji. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, kiedy i gdzie zostały udomowione poszczególne gatunki zwierząt, od jakich dzikich przodków pochodzą, w jakim celu zostały udomowione i jak zmieniły się na skutek sztucznej selekcji.

Środowisko a wygląd zwierząt
Uczniowie dowiedzą się, jaki wpływ na wygląd i biologię zwierząt ma środowisko ich życia. Poznają przystosowania pozwalające przeżyć gatunkom na sawannie i pustyni, w górach, lasach tropikalnych, tundrze i na terenach polarnych. Nauczą się, rozpoznawać zwierzęta żyjące w różnych strefach klimatycznych.

Synantropizacja, czyli o dzikich zwierzętach, które zamieszkały w miastach
Uczniowie poznają dzikie zwierzęta, które spotkać można w miastach. Dowiedzą się, czego szukają w środowisku stworzonym przez człowieka, a także z jakimi zagrożeniami się zmagają. Będą potrafili mądrze pomagać dzikim zwierzętom żyjącym w pobliżu naszych domów.

Leśne drzewa i ich strategie przetrwania
Uczniowie poznają najważniejsze gatunki drzew rosnące w lasach i dowiedzą się, jak je rozróżniać. Po lekcji będą potrafili opowiedzieć o wymaganiach siedliskowych, wskażą gatunki, które rosną na tym samym terenie, a których naturalnie nie zobaczymy obok siebie. Dowiedzą się ponadto, w jaki sposób drzewa rozsiewają nasiona i zasiedlają nowe terytoria.

W królestwie grzybów
Uczniowie poznają budowę wybranych grzybów i ich znaczenie dla ekosystemu. Dowiedzą się, czy są one bliżej spokrewnione z roślinami czy ze zwierzętami. Będą potrafili wyjaśnić, co to jest mikoryza, grzybnia i owocnik grzyba. Nauczą się, rozróżniać najpospolitsze gatunki jadalne i trujące. Będą wiedzieć, że grzyby należy zbierać pod opieką dorosłych, i tylko te, które znamy.

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Dlaczego ssaki opanowały Ziemię?
Ssaki są bardzo ważnym elementem fauny. Należy do nich większość współczesnych dużych  zwierząt, niezliczone gatunki małych gryzoni, a także ludzie. Ssaki żyją w każdym możliwym środowisku, od lasów równikowych po biegun północny, od pustyń po oceany. Żywią się bardzo różnorodnym pokarmem i poruszają się na wszelkie możliwe sposoby, tj. biegają, pływają i latają. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak powstały ssaki, poznają ich charakterystyczne cechy i modyfikacje budowy ich ciał, które pozwoliły tym zwierzętom zająć tak różnorodne nisze ekologiczne.

Jak porozumiewają się zwierzęta
Motyw mówiących zwierząt pojawia się w wielu książkach i filmach. Mimo że w rzeczywistości zwierzęta nie są zdolne do werbalnego wyrażania skomplikowanych pojęć, potrafią przekazywać sobie proste informacje. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób i w jakim celu zwierzęta wysyłają komunikaty, i do kogo są one skierowane.

Ziemia, planeta owadów
Owady są najliczniejszą grupą zwierząt żyjącą na naszej planecie i niezbędnym elementem niezliczonych ekosystemów. Są tak liczne, że w porównaniu z nimi wszystkie kręgowce, do których należą także ludzie, wydają się niewiele znaczącym elementem biosfery. Rzadko jednak zwracamy uwagę na owady, chyba że niektóre z nich, na przykład komary, zaczynają nam przeszkadzać, czyli wadzić (od tego słowa wywodzi się nazwa "owady"). Uczestnicy zajęć dowiedzą się, co to są owady, jakie są przyczyny ich sukcesu ewolucyjnego, jak są zbudowane, a także czym różnią się od innych stawonogów i od kręgowców.

Jak działa ewolucja?
Ewolucja jest najważniejszym biologicznym procesem, bez poznania którego nie jesteśmy w stanie zrozumieć, jak funkcjonuje przyroda. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób działa ewolucja i co pozwoliło naukowcom zrozumieć jej zasady. Zobaczą też, jak funkcjonuje dobór naturalny i jakie mogą być jego rodzaje. Poznają ponadto podstawy genetyki i dowiedzą się, jaki wpływ na ewolucję mają mutacje. Będą też mieli okazję zobaczyć na własne oczy działanie ewolucji.

Formularz zgłoszeniowy dla grup

  • * pola wymagane