Ponad 40 obrazów współczesnych artystów węgierskich obejrzeć można będzie na wystawie w Łazienkach Królewskich. Prace, odwołujące się do fenomenu węgierskiej kultury kąpieli, pochodzą z Kolekcji Sztuki Współczesnej Völgyi - Skonda i prezentowane są w ramach obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce.
Wystawa "Kraj łaźni, kraj kąpieli", organizowana przez Węgierski Instytut Kultury przy Ambasadzie Węgier oraz Muzeum Łazienki Królewskie, otwarta będzie w Podchorążówce od 26 października do 17 grudnia 2017 r. Ekspozycję oglądać można będzie od wtorku do niedzieli w godz. 10.00-16.00. Wstęp jest wolny.
Zaprezentowane zostaną płótna współczesnych artystów węgierskich, którzy tematem swoich prac uczynili życie codzienne w budapesztańskich łaźniach. Zobaczymy obrazy takich malarzy, jak: Pál Breznay, Péter Hecker, Rita Mártis i Eszter Radák, Márta Kiss czy Tamás Galambos.
Większość prac powstała na zamówienie, co pokazuje, że temat kąpieli, choć rzadko podejmowany, okazał się dla współczesnych artystów pasjonującym wyzwaniem.
Płótna Pála Breznaya "Remik" i "Szachy II", które zaprezentowane zostaną na wystawie, obrazują rytuały budapeszteńskich łaźni św. Łukasza i Széchenyiego - grę w szachy w wodzie i grę w karty przy stoliku. Postaci na obrazach są autentyczne podobnie, jak osoba Ferenca, byłego szofera komunistycznego przywódcy Węgier, Jánosa Kádára, z płótna "Ferenc z Łaźni św. Łukasza". Jest on powszechnie znany na kąpielisku i nie jest tajemnicą, że w zamian za piwo chętnie opowie anegdotę o towarzyszu Kádárze.
Sceny z obrazu Pétera Heckera "Tatuś bawi się w pociąg w ciepłej wodzie" przedstawiają zabawę na basenie. Współcześnie osadzone są też prace Eszter Radák - nie ma wątpliwości, że scena obrazująca zajęcia wodnego aerobiku nie pochodzi z XIX w., chociaż detale architektoniczne w tle wskazują na ten właśnie okres.
Obraz Márty Kiss "Plotkując w łaźni", który przedstawia szepczące do siebie kobiety i samotnego mężczyznę wyraźnie zainteresowanego ich rozmową, na nowo podejmuje biblijny motyw Zuzanny i starców. Z jednej strony pokazuje to, że pewne sytuacje są uniwersalne i ponadczasowe, z drugiej - odwrócenie proporcji na rzecz kobiet i zamianę ról.
Tamás Galambos przedstawia kąpielisko z zupełnie innej perspektywy. Jego obrazy "Wielkie żarcie" i "Rozpieszczanie" są satyrą na pijących piwo, objadających się kiełbasą i flirtujących "dżentelmenów". W krzywym zwierciadle widzimy też przedstawicieli naszych czasów, relaksujących się w zasłużonej kąpieli, na płótnie Viktora Benkő "Jacuzzi".