Zapraszamy na międzynarodowe seminarium, poświęcone rekonstrukcji dekoracji malarskich w Sali Salomona w Pałacu na Wyspie.

Głównym tematem spotkania będzie analiza przestrzeni po zniszczonych w czasie II wojny światowej wielkoformatowych obrazach Marcella Bacciarellego. Zostały one wykonane w latach 1788-1793 do Sali Salomona w Pałacu na Wyspie jako część programu ikonograficznego króla Stanisława Augusta. Na ścianach i sklepieniu Marcello Bacciarelli przedstawił sceny z historii biblijnego króla Salomona. To właśnie od niego pochodzi nazwa tego majestatycznego wnętrza. Zarówno plafon, jak i naścienne malowidła zostały całkowicie zniszczone wskutek pożaru, który Niemcy wzniecili w Pałacu na Wyspie, opuszczający Łazienki Królewskie w 1944 r.

Dziś otwieramy dyskusję o tym, co może wypełnić te puste przestrzenie. Ważną częścią spotkania będą prezentacje rozwiązań przyjętych w podobnych przypadkach - wojennych zniszczeniach malowideł we wnętrzach innych rezydencji i obiektów zabytkowych.

Do rozmowy zaprosiliśmy specjalistów z wielu ośrodków polskich i europejskich - muzealników, historyków sztuki, konserwatorów, historyków.

Wstęp na seminarium jest bezpłatny, obowiązują zapisy: rezerwacje@lazienki-krolewskie.pl

PROGRAM SEMINARIUM

9.00-9.10 - Otwarcie seminarium: dr Marianna Otmianowska, dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie

9.10-10.30 - Wykłady wprowadzające

"Odtworzyć, stworzyć, czy zapomnieć? - czyli raz jeszcze o obrazach Bacciarellego w Łazienkowskiej Sali Salomona" - prof. dr hab. Andrzej Rottermund

"Wielotorowość rozwiązań estetycznych w przedstawieniu zaginionego dziedzictwa sztuki w kontekście współczesnej etyki i doktryn konserwatorskich" - prof. dr hab. Iwona Szmelter, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

10.30-10.50 - Przerwa

10.50-12.10 - Sesja 1: "Przykłady realizacji"
Moderacja: dr Piotr Skowroński, Muzeum Łazienki Królewskie

"Różne koncepcje rozwiązań estetycznych w konserwacji i rekonstrukcji malowideł ściennych w obiektach Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie" - Kamilla Pereta, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

"Restoration of the Palace of the Grand Dukes in Vilnius. Synthesis of Conservation and Reconstruction" - dr Povilas Dikavičius, Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai (Wilno)

"Dekoracja malarska wnętrz zamku na Wawelu z lat 1929-1931. Wybrane zagadnienia" - Agnieszka Janczyk, Zamek Królewski na Wawelu - Państwowe Zbiory Sztuki

Dyskusja

12.10-13.10 - Przerwa

13.10-14.50 - Sesja 2: "Przykłady realizacji"
Moderacja: dr Małgorzata Grąbczewska, Muzeum Łazienki Królewskie

"Reconstructing the Berlin Castle. Problems, Experiences, and Circumstances" - prof. dr Bernd Wolfgang Lindemann

"Decision Making for the Reconstruction of Baroque Frescoes in the Great Gallery of Schönbrunn Palace (1947/48)" - dr Anna Mader‑Kratky, Schloss Schönbrunn

"The Presence of Absence: What Would Henrietta Maria Do?" - Sue Prichard, Leeds Castle

"La Venaria Reale - Methodological Approach for the Conservation Treatment of the Alcova of Palazzo Chiablese in Turin" - Michela Cardinali, Massimiliano Caldera, Fondazione Centro Conservazione e Restauro

Dyskusja

14.50-15.10 - Przerwa

15.10-16.30 - Sesja 3: "Sala Salomona - problemy i propozycje rozwiązań"
Moderacja: dr Kamil Frejlich, Muzeum Łazienki Królewskie

"Problemy muzealnicze związane z Salą Salomona" - dr Dorota Juszczak, Krystyna Stasiak, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

"Ikonografia i znaczenie ceremonialne Sali Salomona" - Aneta Czarnecka, dr Piotr Skowroński, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

"Sala Salomona w Pałacu na Wyspie jako zobrazowanie uchwalenia Konstytucji 3 maja 1791 roku" - Izabela Zychowicz, Narodowy Instytut Dziedzictwa

Dyskusja

16.30-16.50 - Przerwa

16.50-17.50 - Dyskusja podsumowująca: "Co dalej z Salą Salomona?"
Moderacja: dr Marianna Otmianowska

Uczestnicy: prof. dr hab. Andrzej Rottermund, prof. dr hab. Iwona Szmelter, dr Dorota Juszczak, Kamilla Pereta


Wydarzenie będzie w całości rejestrowane. Przed rozpoczęciem debaty od jej uczestników zostaną odebrane zgody związane z rozpowszechnianiem wizerunku w celach związanych z promocją i dokumentacją działalności organizatora wydarzenia. Możliwość rozpowszechniania wizerunków niektórych uczestników może się odbywać na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (gdy wizerunek będzie stanowił "szczegół większej całości").