I Festiwal Oper Barokowych w Teatrze Królewskim

Polska prapremiera "Orlanda", jednej z najlepszych oper mistrza barokowej muzyki Georga Friedricha Händla, zainauguruje 4 września 2015 r. I Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica. Do 20 września w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii publiczność będzie mogła uczestniczyć w operach i koncertach prezentujących dzieła muzyczne baroku.

W Starej Oranżerii, przy Królewskiej Galerii Rzeźby, 31 sierpnia 2015 r. odbyła się konferencja prasowa, na której organizatorzy I Festiwalu Sztuki Barokowej przedstawili jego założenia i PROGRAM.

Dramma per Musica to jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej. Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku, jak Händel, Antonio Vivaldi czy Jean-Philipp Rameau i w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów - mówiła Lilianna Stawarz, która kieruje pracami Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica.

Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Podczas 19 wydarzeń muzycznych przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym prawie 40 wokalistów.

Fot. Paweł Czarnecki
Lilianna Stawarz - Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica

Większość wydarzeń festiwalu odbędzie się w Łazienkach Królewskich. Główną sceną festiwalu będzie Teatr Królewski w Starej Oranżerii - jeden  z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedyny taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu, 6 września 1788 roku. Wśród pierwszych publicznych przedstawień był Henryk VI na łowach, Wojciecha Bogusławskiego. Podczas I Festiwalu Oper Barokowych w jego wnętrzach będzie można usłyszeć „Orlando” Georga Friedricha Händla.

 „Orlando” to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Autorką inscenizacji spektaklu dla zabytkowego wnętrza Teatru jest utalentowana reżyserka Natalia Kozłowska, która przed rokiem zrealizowała znakomitą, współczesną wersję „Agrippiny”. Reżyserka przypomniała, że „Orlando” to opowieść o miłości szalonej, ale również i szczęśliwej. Akcja opery dzieje się w lesie dzięki czemu ma szansę dobrze wybrzmieć w pełnych przyrody Łazienkach Królewskich - zwróciła uwagę Natalia Kozłowska. Dodała też, że dzieło stylistycznie oscyluje pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną.

Fot. Paweł Czarnecki
Autorka inscenizacji „Orlanda”, reżyserka Natalia Kozłowska

Od światowej prapremiery „Orlanda”, zrealizowanej w 1733 r. w Teatrze Królewskim w Londynie pod okiem samego kompozytora, do dziś żaden polski twórca nie zmierzył się z inscenizacją tego dzieła. „Orlando” uznawany jest za jedną z najpiękniejszych oper czasów baroku, choć przez wiele lat dzieło to było niedoceniane. „Orlando” to drugi (po „Agrippinie”) projekt operowy zrealizowany dla Teatru Królewskiego w Łazienkach. W tytułową rolę Orlanda wcieli się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerować mu będzie znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawią się: Artur Janda (bas), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor). Solistom towarzyszyć będzie orkiestra kameralna Royal Baroque Ensamble pod kierunkiem Lilianny Stawarz.

Inne lokalizacje festiwalu to Warszawska Opera Kameralna, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz Uniwersytet Warszawski.

Poza „Orlandem” (po premierze opera będzie grana podczas Festiwalu trzykrotnie) w Teatrze Królewskim zobaczymy „Agrippinę” Händla z wybitną kreacją Anny Radziejewskiej, która 20 września tą rolą będzie świętowała na królewskiej scenie jubileusz 20-lecia swojej pracy artystycznej. Z tej okazji Jerzy Lach - dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, która współorganizuje festiwal, wręczył Annie Radziejowskiej bukiet róż.

Anna Radziejowska

Obok oper Händla w programie znalazły się utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych. Interesującą propozycją będzie widowisko muzyczne na podstawie tekstu Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda”.

Teatr modny, czyli łatwy i pewny sposób dobrego komponowania i wykonywania oper włoskich na modłę współczesną. Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Fot. Paweł Czarnecki

Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata” do libretta Pietro Metastasio, opowiadającej historię Dydony i Eneasza, przygotowała we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami śląska {oh} Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki.

Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes”  zaprezentuje międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka – Il Giardino d’Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski.

W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą  Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Fot. Paweł Czarnecki
Fot. Paweł Czarnecki

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Aleksandra Zamojska, Artur Stefanowicz. Kantaty Händla znajdą się w programie recitalu „Tre Donne” Olgi Pasiecznik, a także wraz z kantatami Vivaldiego w koncercie „Amor Crudel”, podczas którego będzie można ocenić wyjątkową wrażliwość i talent wokalny stojącego u progu kariery kontratenora Kacpra Szelążka.

Festiwalowi towarzyszą warsztaty mistrzowskie dla utalentowanych wokalistów oraz instrumentalistów, wyłonionych w ogólnopolskich przesłuchaniach. Festiwal daje im szansę zaprezentowania swoich umiejętności podczas specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów”. W programie tego koncertu znajdą się najbardziej znane arie i duety z oper Händla.

Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu:  www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.

Stara Oranżeria

Organizatorzy Festiwalu:  Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawska Opera Kameralna.

Patronat honorowy: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel.

Partnerem Festiwalu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy.

Sponsorzy i patroni medialni:

Sponsor strategiczny: POLSKI HOLDING NIERUCHOMOŚCI SA.

Sponsorzy: GAZ-SYSTEM SA, DEUTSCHE BANK POLSKA S.A., SAMSUNG, Pałac Pass, Hotel Warszawianka, Vinoteka 13, Hortex.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Stołeczna, Warexpo, Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK , Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP).