"Łazienki w zachwycie" - wielozmysłowe poznawanie wystawy

"Łazienki w zachwycie" to najnowsza wystawa czasowa, którą można poznawać wieloma zmysłami. Wszelkie ekspozycyjne udogodnienia wpisują się w cele Łazienek Królewskich, by otwierać muzealne przestrzenie na różnorodną publiczność.
Wystawa czasowa "Łazienki w zachwycie" w Podchorążówce została zaprojektowana tak, aby można było poznawać ją wieloma zmysłami - wzrokiem, słuchem, dotykiem i węchem. Wyjątkowym punktem wystawy jest instalacja Jana Pfeifera "Zobaczyć niezauważalne", czyli rekonstrukcje ornamentalnych rozet z pałacowych sufitów, wykonane w technologii druku 3D i wzbogacone o elementy świetlne. Zwiedzający mogą dotykać wypukłych ornamentów i detali żyrandola z Antyszambru w Pałacu na Wyspie, które po kontakcie rozświetlają się ciepłym, złotym światłem. Artysta zaprasza do odkrywania sztuki nie tylko oczami, lecz także przez dotyk i wyobraźnię.
Specjalnie na wystawę artystka Alicja Bielawska przygotowała instalację "Miękkie odsłony", inspirowaną tkaninami z Pałacu na Wyspie. Składa się ona z różnorodnych form materiałów, draperii i ceramiki, której można dotknąć. Zwiedzający mogą również zapoznać się z kompozycją zapachową, stworzoną przez perfumiarkę Michalinę Samborską na podstawie skojarzeń gości i pracowników Muzeum.
Program "Muzeum Dostępne"
Łazienki Królewskie od lat dbają o to, by wystawy czasowe były przygotowywane w duchu projektowania uniwersalnego, czyli dostępne dla wszystkich gości, także tych ze szczególnymi potrzebami. Na ekspozycjach pojawiają się materiały dotykowe, audiodeskrypcje, teksty ETR (łatwe do czytania i rozumienia), tłumaczenia na polski język migowy, audioprzewodniki oraz oprowadzania dla osób w kryzysie psychicznym, spektrum autyzmu czy opiekunów z dziećmi. Dzięki temu każdy zwiedzający, niezależnie od wieku czy potrzeb, może poznawać treści prezentowane na wystawie.
Program "Muzeum Dostępne", który działa w Łazienkach Królewskich od 2013 r., konsekwentnie otwiera przestrzenie muzealne na różnorodną publiczność. Jego celem jest tworzenie instytucji kultury przyjaznej każdemu - bez względu na wiek, doświadczenie czy potrzeby.
Publiczność szczególnie docenia tyflografiki - modele dotykowe przygotowane z gipsu i miękkich materiałów, które pozwalają lepiej poznawać dzieła sztuki. Pojawiły się one m.in. na wystawach czasowych: "Mattia Preti. Odkrywając barokowe tajemnice Malty" (2023), "Koro życia. Frida Kahlo" (2023), "Sztuka dobrego myślenia. Dziedzictwo Stanisława Heraklisza Lubomirskiego" (2024).
Na potrzeby innych wystaw czasowych powstały również:
►Teksty ETR, przygotowane przez Aleksandrę Sztajerwald czy Kingę Wojaczek, założycielkę Stowarzyszenia Innowacji Społecznych "Mary i Max", konsultowane z psycholożką i pedagożką specjalną, Olgą Orłowską, oraz samorzecznikami.
►Audiodeskrypcje i oprowadzania na żywo dla osób niewidomych i słabowidzących.
►Tłumaczenia na polski język migowy - w przestrzeni wystaw i online.
►Miniatury kostiumów, przygotowane specjalnie przez specjalistów z Teatru Roma, w tym strój Nike z "Nocy Listopadowej", zaprojektowany przez Krystynę Zachwatowicz.
►Model zegara w formie klatki dla ptaków - z ruchomymi wskazówkami i filcowym ptakiem, przygotowany przez Jana Pfeifera z zespołem (m.in. Kamila Albin, Wojciech Figiel, Kasia Kociukiewicz, Jan Godzimirski, Grzegorz Pfeifer) - na wystawę "Życie królewskiego ogrodu".
Zespół Muzeum tworzący ekspozycję "Łazienki w zachwycie" kontynuuje tę praktykę, oferując jeszcze bogatszy wachlarz doświadczeń i udogodnień. Dzięki temu Łazienki Królewskie pozostają przestrzenią otwartą i dostępną dla każdego - miejscem, w którym sztukę można poznawać wszystkimi zmysłami.


