Historia letniej rezydencji ostatniego króla Polski, jej znaczenie w dziejach kraju oraz współczesne funkcjonowanie powstałych na zlecenie monarchy obiektów to temat zajęć o Łazienkach Królewskich.

Lekcje stacjonarne trwają 60 minut; zajęcia w formierni - 120 minut. Wstęp: według powyższego cennika; grupa liczyć może maksymalnie 25 osób (wraz z opiekunem). Zgłoszenia przyjmowane są przez poniższy formularz - przejdź do formularza rezerwacji dla grup. Istnieje możliwość zamówienia lekcji online oraz lekcji tłumaczonej na Polski Język Migowy; w tym celu należy to wpisać w formularzu zgłoszeniowym, w rubryce "Pytania do organizatora".

Lekcje stacjonarne można również zamawiać w ramach programów "Poznaj Polskę", "Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą" oraz "Kulturalny przedszkolak" pod adresem e-mail: rezerwacje@lazienki-krolewskie.pl.

Prosimy o zapoznanie się z regulaminem lekcji stacjonarnych. Dodatkowe informacje: tel. (+48) 504 243 783, e-mail: rezerwacje@lazienki-krolewskie.pl.

PRZEDSZKOLA

Poznaj Łazienki
Skąd pochodzi nazwa letniej siedziby ostatniego króla Polski? Co dziś możemy zobaczyć w Łazienkach Królewskich i jak spędzimy tu czas? Podczas zajęć dowiemy się, komu zawdzięczamy powstanie łazienkowskiej rezydencji, oraz poznamy najważniejsze obiekty wchodzące w jej skład. Edukatorzy wyjaśnią ponadto, co to znaczy, że tutejsze ogrody są historyczne.

Poznaj króla
Podczas zajęć poznamy Stanisława Augusta. Będziemy oglądać królewskie miejsca i przedmioty, zwiedzać prywatne pokoje monarchy, patrzeć na jego ulubione obrazy i słuchać związanych z nim historii. Przyjrzymy się też królewskim wizerunkom i rozszyfrujemy słowa, takie jak monogram, herb czy koronacja. Odwołując się do biografii władcy, poznamy królewskie życie w XVIII wieku.

Królewski zwierzyniec
Tereny dzisiejszych Łazienek zwano kiedyś Zwierzyńcem. Wówczas spotkać tu można było żubry, tury, jelenie i sarny. Z czasem dziki zwierzyniec ewoluował w regularny ogród królewski, pełen rzeźb i imponujących budowli, zaś zwierzęta zaczęły być widoczne nie tylko w ogrodzie, lecz także na obrazach, rzeźbach i grafikach. Podczas zajęć odkryjecie z nami zwierzęcy świat letniej rezydencji króla Stanisława Augusta.

Wąsy i peruki, czyli o modzie w XVIII wieku
To zajęcia pełne pudru, falbanek, peruk, wąsów i podgolonych głów. Opowiemy o tym, co było modne w XVIII wieku, i dlaczego niektórzy woleli frak od kontusza. Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę modowych projektantów i stworzą niezwykłe autorskie prace.

Zostań nadwornym artystą
Stanisław August szczególnie interesował się sztuką. Na jego dworze powstawały wybit­ne dzieła malarskie i rzeźbiarskie. Podczas zajęć zmienimy się w nadwornych artystów króla i odkryjemy tajniki ich warsztatu. Naszymi przewodnikami po XVIII-wiecznym świecie sztuki będą królewscy artyści: Marcello Bacciarelli i André Le Brun.

KLASY I-III

Poznaj Łazienki
Skąd pochodzi nazwa letniej siedziby ostatniego króla Polski? Co dziś możemy zobaczyć w Łazienkach Królewskich i jak spędzimy tu czas? Podczas zajęć dowiemy się, komu zawdzięczamy powstanie łazienkowskiej rezydencji, oraz poznamy najważniejsze obiekty wchodzące w jej skład. Edukatorzy wyjaśnią ponadto, co to znaczy, że tutejsze ogrody są historyczne.

Poznaj króla
Podczas zajęć poznamy Stanisława Augusta. Będziemy oglądać królewskie miejsca i przedmioty, zwiedzać prywatne pokoje monarchy, patrzeć na jego ulubione obrazy i słuchać związanych z nim historii. Przyjrzymy się też królewskim wizerunkom i rozszyfrujemy słowa, takie jak monogram, herb czy koronacja. Odwołując się do biografii władcy, poznamy królewskie życie w XVIII wieku.

Królewski zwierzyniec
Tereny dzisiejszych Łazienek zwano kiedyś Zwierzyńcem. Wówczas spotkać tu można było żubry, tury, jelenie i sarny. Z czasem dziki zwierzyniec ewoluował w regularny ogród królewski, pełen rzeźb i imponujących budowli, zaś zwierzęta zaczęły być widoczne nie tylko w ogrodzie, lecz także na obrazach, rzeźbach i grafikach. Podczas zajęć odkryjecie z nami zwierzęcy świat letniej rezydencji króla Stanisława Augusta.

Bajka zamiast lekcji
Zajęcia stanowią wprowadzenie do świata bajek i morałów Ignacego Krasickiego. Czerpiąc z twórczości "księcia poetów polskich", przekonamy się, czy zwierzęta i przedmioty opowiadać mogą o ludzkich wadach i zaletach.

Wąsy i peruki, czyli o modzie w XVIII wieku
To zajęcia pełne pudru, falbanek, peruk, wąsów i podgolonych głów. Opowiemy o tym, co było modne w XVIII wieku, i dlaczego niektórzy woleli frak od kontusza. Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę modowych projektantów i stworzą niezwykłe autorskie prace.

Zostań nadwornym artystą
Stanisław August szczególnie interesował się sztuką. Na jego dworze powstawały wybit­ne dzieła malarskie i rzeźbiarskie. Podczas zajęć zmienimy się w nadwornych artystów króla i odkryjemy tajniki ich warsztatu. Naszymi przewodnikami po XVIII-wiecznym świecie sztuki będą królewscy artyści: Marcello Bacciarelli i André Le Brun.

W królewskiej formierni
Odwiedzając Starą Oranżerię, wspólnie poznamy najważniejsze dzieła z kolekcji rzeźb Stanisława Augusta. Dowiemy się, co stało u podstaw popularności odlewów gipsowych w XVIII-wiecznych kolekcjach europejskich monarchów. Nauczymy się także, skąd bierze się gips i czym różni się od marmuru, aby następnie samodzielnie spróbować swoich sił w królewskiej formierni.

Sekrety Starej Oranżerii
Podczas lekcji, łączącej w sobie świat flory oraz sztukę, postaramy się odkryć, do czego służyła Stara Oranżeria. Dowiemy się, jak daleko wstecz sięga moda na uprawę egzotycznych roślin. Poznamy również historię Starej Oranżerii.

Wodna przygoda
Nie sposób wyobrazić sobie krajobraz Łazienek Królewskich bez wody. Wypełnia ona stawy, ożywia fontanny, w jej tafli niezmiennie od stuleci odbija się fasada Pałacu na Wyspie. Podczas lekcji porozmawiamy o znaczeniu wody w przyrodzie i jej roli w przestrzeni królewskich ogrodów. Korzystając z mapy wodnej Łazienek, poznamy żyjące w wodzie zwierzęta oraz rośliny występujące na terenach podmokłych.

KLASY IV-VI

Poznaj Łazienki
Skąd pochodzi nazwa letniej siedziby ostatniego króla Polski? Co dziś możemy zobaczyć w Łazienkach Królewskich i jak spędzimy tu czas? Podczas zajęć dowiemy się, komu zawdzięczamy powstanie łazienkowskiej rezydencji, oraz poznamy najważniejsze obiekty wchodzące w jej skład. Edukatorzy wyjaśnią ponadto, co to znaczy, że tutejsze ogrody są historyczne.

Poznaj króla
Podczas zajęć poznamy Stanisława Augusta. Będziemy oglądać królewskie miejsca i przedmioty, zwiedzać prywatne pokoje monarchy, patrzeć na jego ulubione obrazy i słuchać związanych z nim historii. Przyjrzymy się też królewskim wizerunkom i rozszyfrujemy słowa, takie jak monogram, herb czy koronacja. Odwołując się do biografii władcy, poznamy królewskie życie w XVIII wieku.

Królewski zwierzyniec
Tereny dzisiejszych Łazienek zwano kiedyś Zwierzyńcem. Wówczas spotkać tu można było żubry, tury, jelenie i sarny. Z czasem dziki zwierzyniec ewoluował w regularny ogród królewski, pełen rzeźb i imponujących budowli, zaś zwierzęta zaczęły być widoczne nie tylko w ogrodzie, lecz także na obrazach, rzeźbach i grafikach. Podczas zajęć odkryjecie z nami zwierzęcy świat letniej rezydencji króla Stanisława Augusta.

Bajka zamiast lekcji
Zajęcia stanowią wprowadzenie do świata bajek i morałów Ignacego Krasickiego. Czerpiąc z twórczości "księcia poetów polskich", przekonamy się, czy zwierzęta i przedmioty opowiadać mogą o ludzkich wadach i zaletach.

Wąsy i peruki, czyli o modzie w XVIII wieku
To zajęcia pełne pudru, falbanek, peruk, wąsów i podgolonych głów. Opowiemy o tym, co było modne w XVIII wieku, i dlaczego niektórzy woleli frak od kontusza. Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę modowych projektantów i stworzą niezwykłe autorskie prace.

Obyczajowość dworu królewskiego
Jakie reguły zachowania obowiązywały na dworze króla Stanisława Augusta? Czy łatwo było się ich nauczyć? Podczas zajęć poznamy zasady ceremoniału dworskiego i spróbujemy odnaleźć jego współczesne echa. Dowiemy się, czy w życiu codziennym również obowiązuje kodeks dobrego zachowania i kiedy należy go przestrzegać.

Obiady czwartkowe, czyli zabawy przyjemne i pożyteczne
Naruszewicz, Trembecki, Czartoryski, Krasicki, Bohomolec to tylko niektórzy z gości słynnych "uczonych obiadów". Organizowane na wzór paryskich salonów spotkania były okazją do wymiany myśli, poglądów, zaimponowania wiedzą i zdolnościami. A wszystko to przy stole zastawionym potrawami autorstwa nadwornego kucharza Paula Tremo. Klimat obiadów czwartkowych zainspiruje nas do dyskusji i twórczych działań.

Zostań nadwornym artystą
Stanisław August szczególnie interesował się sztuką. Na jego dworze powstawały wybit­ne dzieła malarskie i rzeźbiarskie. Podczas zajęć zmienimy się w nadwornych artystów króla i odkryjemy tajniki ich warsztatu. Naszymi przewodnikami po XVIII-wiecznym świecie sztuki będą królewscy artyści: Marcello Bacciarelli i André Le Brun.

W królewskiej formierni
Odwiedzając Starą Oranżerię, wspólnie poznamy najważniejsze dzieła z kolekcji rzeźb Stanisława Augusta. Dowiemy się, co stało u podstaw popularności odlewów gipsowych w XVIII-wiecznych kolekcjach europejskich monarchów. Nauczymy się także, skąd bierze się gips i czym różni się od marmuru, aby następnie samodzielnie spróbować swoich sił w królewskiej formierni.

Sekrety Starej Oranżerii
Podczas lekcji, łączącej w sobie świat flory oraz sztukę, postaramy się odkryć, do czego służyła Stara Oranżeria. Dowiemy się, jak daleko wstecz sięga moda na uprawę egzotycznych roślin. Poznamy również historię Starej Oranżerii.

Konstytucja 3 maja
Czym była pierwsza nowoczesna konstytucja w Europie? Jaką rolę odegrał Stanisław August w procesie jej tworzenia? W jakich okolicznościach została uchwalona? Poznając wybrane postanowienia "Ustawy Rządowej" z 1791 r. oraz przyglądając się dorobkowi Sejmu Czteroletniego, postaramy się zrozumieć przemiany ustrojowe i społeczne, które wówczas zaszły. Zastanowimy się również, dlaczego państwo w ogóle potrzebuje konstytucji i co to znaczy, że jest ona ustawą zasadniczą.

Powstanie listopadowe
Dlaczego właśnie w Łazienkach rozpoczęło się powstanie listopadowe? Jak wyglądały jego pierwsze godziny? Podczas zajęć przywołamy wydarzenia sprzed niemal 200 lat w historycznym miejscu, w którym się rozegrały. Zapoznając się z materiałami źródłowymi, zrozumiemy genezę i przebieg powstania. Zastanowimy się nad przyczynami upadku zrywu, poznamy też jego skutki.

Wodna przygoda
Nie sposób wyobrazić sobie krajobraz Łazienek Królewskich bez wody. Wypełnia ona stawy, ożywia fontanny, w jej tafli niezmiennie od stuleci odbija się fasada Pałacu na Wyspie. Podczas lekcji porozmawiamy o znaczeniu wody w przyrodzie i jej roli w przestrzeni królewskich ogrodów. Korzystając z mapy wodnej Łazienek, poznamy żyjące w wodzie zwierzęta oraz rośliny występujące na terenach podmokłych.

KLASY VII-VIII I SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Poznaj Łazienki
Łazienki Królewskie to kompleks złożony z unikatowych zabytków architektury i historycznych ogrodów. Podczas lekcji zastanowimy się, w jaki sposób odzwierciedlają one oświeceniową myśl króla Stanisława Augusta. Poznamy funkcje, jakie na przestrzeni wieków pełniły poszczególne obiekty rezydencji, a także związane z nimi postacie. Porozmawiamy ponadto o tym, jakie typy ogrodów można zobaczyć w Łazienkach i co je odróżnia od zwykłego, miejskiego parku.

Obyczajowość dworu królewskiego
Jakie reguły zachowania obowiązywały na dworze króla Stanisława Augusta? Czy łatwo było się ich nauczyć? Podczas zajęć poznamy zasady ceremoniału dworskiego i spróbujemy odnaleźć jego współczesne echa. Dowiemy się, czy w życiu codziennym również obowiązuje kodeks dobrego zachowania i kiedy należy go przestrzegać.

Obiady czwartkowe, czyli zabawy przyjemne i pożyteczne
Naruszewicz, Trembecki, Czartoryski, Krasicki, Bohomolec to tylko niektórzy z gości słynnych "uczonych obiadów". Organizowane na wzór paryskich salonów spotkania były okazją do wymiany myśli, poglądów, zaimponowania wiedzą i zdolnościami. A wszystko to przy stole zastawionym potrawami autorstwa nadwornego kucharza Paula Tremo. Klimat obiadów czwartkowych zainspiruje nas do dyskusji i twórczych działań.

O klasycyzmie 
Podczas zajęć odkryjemy najważniejsze cechy stylu klasycystycznego i dowiemy się, czym wyróżniał się styl stanisławowski. Odwołując się do architektury, rzeźby i malarstwa, poszukamy śladów obecności tradycji greckiej i rzymskiej w architekturze i sztuce doby oświecenia.

Zmagania z materią
Zgromadzona przez Stanisława Augusta kolekcja kopii rzeźb antycznych w Starej Oranżerii miała odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłych pokoleń. W Królewskiej Galerii Rzeźby poznamy zasady kompozycji i złotego podziału, podyskutujemy o kanionie piękna i wzorach antycznych, by następnie wzorem formierzy wykonać własne gipsowe kopie wybranego motywu lub ornamentu.

Konstytucja 3 maja
Czym była pierwsza nowoczesna konstytucja w Europie? Jaką rolę odegrał Stanisław August w procesie jej tworzenia? W jakich okolicznościach została uchwalona? Poznając wybrane postanowienia "Ustawy Rządowej" z 1791 r. oraz przyglądając się dorobkowi Sejmu Czteroletniego, postaramy się zrozumieć przemiany ustrojowe i społeczne, które wówczas zaszły. Zastanowimy się również, dlaczego państwo w ogóle potrzebuje konstytucji i co to znaczy, że jest ona ustawą zasadniczą.

Powstanie listopadowe
Dlaczego właśnie w Łazienkach rozpoczęło się powstanie listopadowe? Jak wyglądały jego pierwsze godziny? Podczas zajęć przywołamy wydarzenia sprzed niemal 200 lat w historycznym miejscu, w którym się rozegrały. Zapoznając się z materiałami źródłowymi, zrozumiemy genezę i przebieg powstania. Zastanowimy się nad przyczynami upadku zrywu, poznamy też jego skutki.

Woda w krajobrazie Łazienek
Woda jest czynnikiem, który nierozerwalnie splata się z historią, nazwą oraz układem przestrzennym Łazienek Królewskich. Podczas lekcji odbędziemy spacer szlakiem sieci wodnej królewskiej rezydencji. Na jego trasie znajdą się stawy, fontanny, źródła, a także dawna Łaźnia oraz Wodozbiór, wyjątkowy obiekt, który na przestrzeni wieków pełnił różne funkcje. Przyjrzymy się ponadto królewskim ogrodom jako założeniu powstałemu w harmonii i z szacunkiem do naturalnych zasobów.

Muzealne rozmowy, czyli lekcja muzealna zamiast godziny wychowawczej
Lekcje muzealne to nie tylko wsparcie w realizacji postawy programowej, lecz także okazja do spotkania i rozmowy, również o naszym samopoczuciu. To czas wymiany poglądów, refleksji i dyskusji o otaczającej nas rzeczywistości, dyskusji tym ciekawszej, że wzbogaconej językiem sztuki i twórczymi ćwiczeniami z użyciem obrazów, rzeźb bądź grafik. Zapraszamy do skorzystania z nowego typu zajęć muzealnych, które stanowić mogą świetną alternatywę dla realizowanej w szkołach godziny wychowawczej.