Zapraszamy na seminarium poświęcone korporacyjnym kolekcjom sztuki, które towarzyszy wystawie pt. "Connection" w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich.

Dyskusja w Teatrze Królewskim będzie poświęcona znaczeniu korporacyjnych kolekcji sztuki, powodów, dla których firmy i instytucje kolekcjonują sztukę oraz związków między kolekcjami korporacyjnymi, a artystami i galeriami. Uczestnicy seminarium będą mogli dowiedzieć się, jak tworzyć kolekcje korporacyjne.

Gościnny wykład wygłosi dr Arnold Witte, dyrektor Wydziału Historii Sztuki Królewskiego Holenderskiego Instytutu w Rzymie. Prowadzi on badania na temat dynamiki rynku sztuki, strategii korporacyjnych, publicznego wsparcia dla sztuki oraz kolekcji korporacyjnych postrzeganych jako nowe dziedzictwo kulturowe.

Po wykładzie Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, przybliży temat kolekcji korporacyjnych w Polsce. Seminarium zakończy dyskusja, którą poprowadzi Pieter van Oss, dziennikarz holenderskiej gazety NRC Handelsblat, mieszkający i pracujący w Polsce.

Seminarium będzie prowadzone w języku angielski z tłumaczeniem na język polski.

W związku z ograniczoną liczbą miejsc, zgłoszenie uczestnictwa jest obowiązkowe. Prosimy o rejestrację mailową na: rsvp@lazienki-krolewskie.pl

PROGRAM SEMINARIUM:

15.00 - Pieter van Os: wprowadzenie;

15.15 - Dr Arnold Witte: "Więcej niż pieniądze - tradycja i rozwój holenderskich korporacyjnych kolekcji sztuki”;

16.00 - Hanna Wróblewska: "Kolekcje korporacyjne w Polsce”;

16.15 - Panel połączony z sesją Q&A, moderator - Pieter van Oss, uczestnicy dyskusji:
- Arnold Witte, dyrektor Wydziału Historii Sztuki Królewskiego Holenderskiego Instytutu w Rzymie;
- Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii SztukiAdam Mazur, polski historyk sztuki, krytyk i kurator, redaktor naczelny Magazynu SZUM;
- Sanne ten Brink, główny kurator kolekcji ING, dyrektor Holenderskiego Stowarzyszenia Korporacyjnych Kolekcji Sztuki;
- Piotr Bazylko, kolekcjoner sztuki współczesnej, autor artbazaar.blogspot.com;

17.00 - Zakończenie seminarium.

Arnold Witte - dyrektor Wydziału Historii Sztuki Królewskiego Holenderskiego Instytutu w Rzymie oraz profesor przy Katedrze Polityki Kulturalnej Uniwersytetu Amsterdamskiego. Specjalista w dziedzinie patronatu artystycznego w epoce nowożytnej i czasach współczesnych. Prowadzi badania nad sposobem, w jaki dzieła sztuki powstawały na zlecenie swoich mecenasów, i jaki wpływ miał mecenat na znaczenie i społeczne funkcjonowanie sztuki. Zajmuje się zarówno mecenatem w XVII-wiecznych Włoszech i patronatem kościelnym, jak i sztuką współczesną oraz jej rolą w świecie korporacyjnym, zwłaszcza zjawiskiem korporacyjnych kolekcji sztuki od lat 60. ubiegłego wieku. Wielokrotnie nagradzany, m.in. stypendium Fulbrighta oraz stypendium CASVA Ailsa Mellon Bruce w Galerii Narodowej w Waszyngtonie. Ostatnio otrzymał grant NWO na przeprowadzenie badania, dotyczącego korporacyjnych kolekcji sztuki.

Hanna Wróblewska - studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Kuratorka wystaw, m.in. "Andrzej Wróblewski. Retrospektywa" (Zachęta, 1995), "Panoptykon. Architektura i teatr więzienia" (Zachęta, 2005), "Katarzyna Kozyra. Casting" (Zachęta, 2010). Aktywna uczestniczka życia kulturalnego, m.in. Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej i Obywateli Kultury. Od 2010 r. dyrektor Zachęty Narodowej Galerii Sztuki oraz komisarz Pawilonu Polonia na Biennale w Wenecji.

Adam Mazur - polski historyk sztuki, krytyk i kurator, amerykanista. Redaktor naczelny magazynu "Szum”. Pracował jako kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego w Warszawie. Wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, Akademii Fotografii w Warszawie, a także na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Muzealniczych Studiach Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Zajmuje się przede wszystkim historią i krytyką fotografii. Był kuratorem m.in. takich wystaw, jak "Efekt czerwonych oczu" (2008), "Wenus" (2008), "Nowi dokumentaliści" (2006). W 2009 r. została wydana książka "Kocham fotografię", będąca zbiorem jego tekstów o fotografii. W grudniu 2008 r. na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego obronił pracę doktorską pt. "Fotografia w rozszerzonym polu. Społeczne i artystyczne użycia fotografii w Polsce". Na jej podstawie powstała książka "Historie fotografii w Polsce 1839-2009".

Sanne ten Brink - studiowała na hiszpańskim Uniwersytecie Neofilologii w Granadzie. Ukończyła również języki romańskie, kulturę, sztukę oraz politykę kulturalną na Uniwersytecie w Groningen. Pracowała w Nowym Jorku, w galerii James Goodman oraz w PS1 Contemporary Art Center (związanym z MoMa). Obecnie odpowiada za rozwój polityki kulturalnej w grupie ING na świecie. Jest pomysłodawczynią nagrody ING UNSEEN Talent Award, przyznawanej młodym utalentowanym fotografom. Dzięki pracy w ING zdobyła znaczne doświadczenie w organizacji wystaw oraz współpracy ze światem biznesu. 

Piotr Bazylko - kolekcjoner sztuki najnowszej od ponad 15 lat. Od 2006 r. wspólnie z Krzysztofem Masiewiczem prowadzi blog poświęcony kolekcjonowaniu sztuki - ArtBazaar. Jest również współautorem książek "Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej", "77 dzieł sztuki z historią" i "Sztuka musi działać! Rozmowy o Andrzeju Wróblewskim" oraz autorem wielu tekstów na temat kolekcjonowania sztuki. Z Krzysztofem Masiewiczem powołał wytwórnię płytową ArtBazaar Records, która wydaje płyty winylowe z muzyką artystów sztuk wizualnych. Przez ponad 10 lat pracował jako dziennikarz telewizyjny i prasowy. Był szefem Reuters Serwis Polska, polskojęzycznego serwisu największej agencji ekonomicznej na świecie. Od 2001 r. zajmuje się strategicznym doradztwem komunikacyjnym i wizerunkowym.

Pieter van Os - studiował teorie polityczne w Minneapolis, Lejdzie i Barcelonie. W latach 90. ubiegłego wieku pracował jako redaktor w programie radiowym "Opium” i  tygodniku "De Groene Amsterdammer”, potem został korespondentem w Stanach Zjednoczonych. Po powrocie do Holandii krótko pracował dla Vrij Nederland, po czym w 2008 r. rozpoczął pracę jako dziennikarz polityczny dla NRC Handelsblad. W programie telewizyjnym Pauw & Witteman komentuje haską praktykę polityczną. Wydał zbiór ze swoim zagranicznymi artykułami na temat Holandii  (Nederland op scherp). Jest również autorem książki "The Art Factory”, na temat chińsko-holenderskiego kolektywu artystycznego.

Wystawa "Connection" w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich