Zapraszamy na wykład prof. Andrzeja Pieńkosa, który opowie o zrodzonym pod koniec XVIII wieku w Europie nurcie poetyki grozy. Spotkanie kończy cykl "Mroczne sprawy Oświecenia".

Ostatnie dekady XVIII wieku to czas kilku przynajmniej rewolucji artystycznych. W burzliwych latach rewolucji francuskiej, w zrujnowanym przez nią paryskim klasztorze, niejaki Robertson proponował głodnej wrażeń publiczności niecodzienny spektakl fantasmagorii, wpisując się w rodzący się nurt poetyki grozy. W innych miejscach Europy również regularnie epatowano projekcjami obrazów o katastroficznej, mrocznej tematyce.

Poszukiwanie mocnych efektów, tworzenie wizji niewytłumaczalnych zjawisk, skłonność do gwałtowności widać także w ówczesnej interpretacji antyku, archaicznego, dzikiego, barbarzyńskiego. Choćby u sławnego malarza Johanna Heinricha Fuesslego, jednego z pierwszych inspirujących się Szekspirem, Miltonem, ale także germańską mitologią. Gwałtowny, irracjonalny świat Północy łączy się w jego wizjach ze swoiście interpretowaną klasyką - a wizje te narodziły się w czasie długiego pobytu artysty w Rzymie.


Dr hab. Andrzej Pieńkos - kierownik Ośrodka Badań nad Epoką Stanisławowską w Muzeum Łazienki Królewskie, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, od 1987 r. wykładowca w Instytucie Historii Sztuki, którego był wicedyrektorem i dyrektorem. Zajmuje się m.in. europejską sztuką XVIII i XIX w. zarówno w badaniach naukowych, jak i w szeroko prowadzonej popularyzacji. Autor takich książek jak: "Okropności sztuki. Nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych" (2000), "Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej" (2005) czy "Tracona moc obrazu, czyli epizody nowoczesnego realizmu" (2012), a także autor opracowania pol­skiej edycji pism o sztuce Denisa Diderota oraz - wraz z żoną Jolantą Chrzanow­ską-Pieńkos - "Słownika artystycznego Paryża i regionu Ile-de-France" (1996) oraz "Leksyko­nu sztuki polskiej XX wieku. Sztuki plastyczne" (1996). Współredaktor dwóch tomów zbiorowych poświęconych związkom Francji i Polski: "Francusko-polskie relacje ar­tystyczne w epoce nowożytnej" (2010) oraz "Epoka Chopina. Kultura romantyczna we Francji i w Polsce" (2013). Redaktor "Oświeceniowej Republiki Władców", t. 1 (2016) i t. 2 (2017).