Zapraszamy na warsztaty z cyklu "Lektury w muzeum". Spotkanie będzie poświęcone tragedii jako gatunkowi dramatu, a za przykład posłużą "Antygona" Sofoklesa oraz "Antygona" Jeana Anouilha. 

KUP BILET

Spotkanie pt. "Antygona musi umrzeć, czyli istota tragedii" poprowadzi dr hab. Jagoda Hernik Spalińska. Wspólnie będziemy czytać "Antygonę" Sofoklesa i "Antygonę" Jeana Anouilha, a także zastanawiać się, czym różni się tragedia od dramatu.

"Sprężyna jest nakręcona" - mówi Chór w "Antygonie" Anouilha. - "Nic więcej nie trzeba, wszystko potoczy się samo. Właśnie to jest wygodne w tragedii. Wystarczy tknąć palcem i gotowe, mechanizm działa, takie nic na pozór, jedno spojrzenie nie trwające dłużej niż sekundę, jedno spojrzenie na dziewczynę, która przechodzi ulicą i wnosi ramiona".

Porównamy "Antygonę" z okresu "pierwszego oświecenia", czyli czasu sofistów
w Atenach,  z "Antygoną" napisaną w "czasie pogardy", czyli podczas II wojny światowej - symbolicznym końcu nowoczesności. Pochylimy się też nad aspektem metateatralności w sztukach Sofoklesa i Anouilha, zastanawiając się, dlaczego przedstawicielkami najbardziej idealistycznego podejścia do życia są w teatrze zazwyczaj młode kobiety (Antygona, Ifigenia, Joanna d'Arc). 

Czas trwania spotkania: 210 minut. 


dr hab. Jagoda Hernik Spalińska - teatrolog i historyk teatru, profesor w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Prowadzi studia podyplomowe w IS PAN na kierunku teatrologia. W Laboratorium Dramatu przygotowała m.in. cykl autorskich spotkań "Toksyczna rodzina antyczna". Wydała książki: "Wileńskie Środy Literackie", "Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej", "Anty-Ifigenia", "Niekochana. Teksty o teatrze w Wilnie oraz Repertuar dyrekcji Szpakiewicza (sezony 1931/32-1937/38)". Teksty z historii teatru drukowała m.in. w "Pamiętniku Teatralnym", "Notatniku Teatralnym", litewskim piśmie "Menotyra"; o współczesnym teatrze pisała w "Dialogu", "Teatrze", "Didaskaliach", litewskim "Teatrasie" (ogółem ok. 200 publikacji). Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru, zajmuje się dramatologią. Współkuratorka wystawy "Ikonosfera Wyspiańskiego. »Noc listopadowa« w Łazienkach Królewskich"  i katalogu "Ikonosfera Wyspiańskiego. »Noc listopadowa« w Łazienkach Królewskich".