Zapraszamy na wykład, poświęcony Bohdanowi Marconiemu (1894-1975), wybitnemu prekursorowi współczesnej konserwacji dzieł sztuki, który już za życia nazywany był "papieżem polskiej konserwacji". Wydarzenie odbywa się w ramach Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków.

W latach 30. XX w. prof. Bohdan Marconi, jako pierwszy w Polsce, wprowadził metodologię badań dzieł sztuki z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć nauki, m.in. zdjęć rentgenowskich. Tuż przed II wojną światową zorganizował w Muzeum Narodowym w Warszawie pracownię konserwatorską, wyposażoną w najnowocześniejszą, dostępną wówczas aparaturę badawczą.

W okresie powojennym podjął się jednego z największych wyzwań w swojej karierze - konserwacji odzyskanych obrazów Jana Matejki, w pierwszej kolejności "Bitwy pod Grunwaldem".

Jednym z najważniejszych osiągnięć zawodowych Bohdana Marconiego była organizacja polskiego szkolnictwa konserwatorskiego. Przygotował podstawy wielodyscyplinarnych metod nauczania konserwacji dzieł sztuki, m.in. poprzez opracowanie pionierskiego programu studiów konserwatorskich na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 


Anna Czerwińska-Walczak - doktor w dziedzinie sztuki, absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Stypendystka Accademia di Brera w Mediolanie, Accademia di Belle Arti Aldo Galli w Como i Attingham Trust. Od 2008 r. zajmuje się zawodowo ochroną dziedzictwa kulturowego, muzealnictwem i zarządzaniem w instytucjach kultury. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako asystent na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki warszawskiej ASP, a następnie w muzeach rezydencjonalnych: na stanowisku głównego konserwatora w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, kierując Muzeum w Nieborowie i Arkadii oraz jako kustosz w Zamku Królewskim w Warszawie. Obecnie pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Jest autorką prac badawczych i publikacji z zakresu plastyki nowożytnej oraz ochrony zabytków. Aktualnie naukowo zajmuje się problematyką początków profesjonalnej konserwacji dzieł sztuki. Jest członkiem Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM, Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS oraz Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.