"Rodelinda" to jedna z najznakomitszych oper Georga Friedricha Haendla. W Teatrze Królewskim zobaczymy ją w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej.

Po premierze "Rodelindy", która miała miejsce 13 lutego 1725 r. w King’s Theatre w Londynie, przedstawienie zostało pokazane jeszcze trzynastokrotnie. Nie mniejszym powodzeniem cieszyło się wznowienie opery z nową obsadą w roku 1731. Dzieło zostało zrealizowane także w Hamburgu w 1735 i 1736 r., po czym zniknęło ze scen operowych na niemal dwieście lat. W 1920 r. "Rodelinda", szczęśliwie odkryta na nowo przez Oskara Hagena, wykładowcę historii sztuki na Uniwersytecie w Getyndze, zainaugurowała powrót Haendlowskich dzieł na sceny operowe.

Zamiłowanie Haendla do opery jest powszechnie znane. Autor ponad czterdziestu tytułów, poświęcił wszak temu gatunkowi połowę swojego twórczego życia, nie szczędząc przy tym zdrowia i energii oraz środków finansowych. Powstanie "Rodelindy" przypada na okres rozkwitu prowadzonej przez Haendla Royal Academy of Music, hojnie wspieranej przez króla Jerzego I.

Zwarte, bardzo dobrze skonstruowane libretto przygotował Nicola Francesco Haym, na podstawie wcześniejszego libretta autorstwa Antonia Salviego, fabuła zaś znajduje swe źródło u Pawła Diakona z Akwilei. To właśnie ten autor w swojej "Historii Longobardów" przywołuje opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie. Niewykluczone zresztą, że i sam Haendel brał udział w ostatecznym ukształtowaniu tekstu wykorzystanego w operze. Znajduje on doskonałe odbicie w klarownej, a pod względem dramaturgicznym znakomicie rozplanowanej formie dzieła. Kontrastujące ze sobą afekty niosą niezwykle silne emocje - miłość spotyka się z nienawiścią, rozpacz z nadzieją.

Obsada:
Rodelinda - Olga Pasiecznik
Bertarido - Kacper Szelążek
Grimoaldo - Sylwester Smulczyński
Eduige - Natalia Kukhar
Unulfo - Rafał Tomkiewicz
Garibaldo - Artur Janda
Flavio - Franciszek Kaczorowski
Straż - Sławomir Jurczak, Paweł Lipowski, Mikołaj Zgódka
Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Dyrygent - Krzysztof Garstka


Miejsca na widowni są nienumerowane. Uwaga! Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksa kursującego między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka / Agrykola.


Zasady uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną - zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz oświadczenie uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie -wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie - osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

  • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
  • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
  • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
  • Widownia będzie zapełniona w maks. 50 proc.
  • Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie (+48) 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych, organizowanych przez Polską Operę Królewską.

Oświadczenie uczestnika wydarzenia artystycznego, organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie.