

Jak muzea mogą tworzyć bardziej otwarte, inkluzywne i zaangażowane społecznie przestrzenie? Piotr Górajec, przewodniczący Forum Edukatorów Muzealnych, porozmawia z dr Marianną Otmianowską, dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie, autorką książki "Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Studium socjologiczne". Na spotkanie w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie zapraszamy dorosłych i młodzież.
KLIKNIJ TUTAJ I POBIERZ BEZPŁATNĄ WEJŚCIÓWKĘ
Koncepcja społecznego świat muzealnictwa i subświata edukacji muzealnej to zagadnienia, stanowiące punkt wyjścia do szerokich rozważań nad możliwościami i znaczeniami społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej interesowały badaczkę dr Mariannę Otmianowską zarówno w kontekście interakcji wewnętrznych, zewnętrznych, jak i z publicznością potencjalną. W ramach prowadzonych przez nią badań ilościowych i jakościowych, w kontekście ówcześnie trwających debat nad zmianą definicji muzeum proponowaną przez ICOM, częściowo w czasie pandemii (COVID-19) przeprowadzono ponad 50 wywiadów indywidualnych w ośmiu muzeach w Polsce oraz pięć badań fokusowych, w tym dwa o charakterze międzynarodowym.
Autorka dokonała również analizy ponad trzydziestu dokumentów strategicznych oraz raportów z badań publiczności w polskich muzeach. Novum tego projektu było objęcie wywiadami nie tylko dyrekcji, kierownictwa i edukatorów, lecz także osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i ochronę zbiorów. Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej w interakcjach wewnętrznych dotyczą czterech obszarów rozwoju instytucji, związanych z zarządzaniem, komunikacją, współpracą i rozwojem. Muzea mają znaczący potencjał edukacyjny, który dzięki rozwojowi instytucjonalnemu i programowemu może przyczyniać się do stworzenia dostępnej, inkluzywnej instytucji, kreowanej zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności.
O badaniach, ich konkluzjach i wyzwaniach, które stały się przedmiotem książki "Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Studium socjologiczne", dr Marianna Otmianowska opowie w rozmowie z Piotrem Górajcem, przewodniczącym Forum Edukatorów Muzealnych, sekretarzem ICOM Polska i zastępcą dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Więcej informacji dla osób z różnymi potrzebami: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS). Prosimy o kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00.
dr Marianna Otmianowska - historyczka sztuki i pedagożka, doktorat obroniła w dyscyplinie nauk socjologicznych. Działa jako muzealniczka, edukatorka, badaczka, wykładowczyni akademicka, moderatorka design thinking. Jest autorką wielu artykułów, a także książki "Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Studium socjologiczne". Wiceprzewodnicząca ICOM Polska; należy do Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenia Muzealników Polskich; związana jest również z Forum Edukatorów Muzealnych. W latach 2013-2016 była kierownikiem Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie, zaś w latach 2016-2018 dyrektorem Narodowego Archiwum Cyfrowego. Z Muzeum Łazienki Królewskie jest związana od 2018 r.; była zastępcą dyrektora ds. konserwatorskich, koordynując projekty z zakresu konserwacji zabytków, historycznych ogrodów oraz inwestycji, od grudnia 2022 r. pełniła obowiązki dyrektora Muzeum, a w październiku 2023 r. została powołana na to stanowisko na pięcioletnią kadencję.
Piotr Górajec od 2015 r. pełni funkcję zastępcy dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Z instytucją jest związany od 2004 r., kiedy rozpoczął pracę jako edukator muzealny. W kolejnych latach kierował Działem Edukacji, a następnie objął stanowisko kierownika Działu Rozwoju Muzeum. Jest współtwórcą Forum Edukatorów Muzealnych, które od 2024 r. działa jako Stowarzyszenie Edukatorów Muzealnych, a którego został pierwszym prezesem. Aktywnie zaangażowany w działalność Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), od 2021 r, pełni funkcję sekretarza prezydium ICOM Polska. Od 2022 r. przewodniczy Komitetowi Głównemu Olimpiady Artystycznej. Absolwent archeologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim, swoją wiedzę wzbogacił także o kompetencje menedżerskie, kończąc Akademię Psychologii Przywództwa oraz studia MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W swojej pracy zawodowej łączy doświadczenie muzealne z nowoczesnymi metodami zarządzania i promocji dziedzictwa kulturowego.
Król i caryca
Spektakl Teatru Klasyki Polskiej
Teatr Królewski Przeczytaj cały wpisSpotkanie z prof. dr. hab. Piotrem Ślęzakiem
Autorem książki "Utwór konserwatorski w polskim prawie autorskim"
Stajnie Kubickiego Przeczytaj cały wpisSzekspirowskie obrazy natury i przyroda Łazienek Królewskich
Seminarium dla dorosłych
Pałac Myślewicki Przeczytaj cały wpis