Michał Batory w "Gazecie Wyborczej" o nowym logo Łazienek Królewskich

Dla mnie Łazienki Królewskie to przede wszystkim park, a więc coś organicznego - mówi wybitny plakacista i grafik Michał Batory, który w najnowszym wywiadzie dla "Dużego Formatu" w "Gazecie Wyborczej" opowiada o nowym logo Łazienek Królewskich. Dzieło przedstawia przechodzący w koronę liść, który został przez artystę odkryty i zerwany w Paryżu.

W rozmowie pt. "Twarz z torebki" Michał Batory mówi Katarzynie Bielas o swojej twórczości i związkach z Francją. Pytany o nowe logo Łazienek Królewskich, które w ostatnim czasie zastąpiło rysunek Pałacu na Wyspie, artysta podkreślił, że zaprojektował je jako liść przechodzący w koronę. Dla mnie Łazienki to przede wszystkim park, a więc coś organicznego, ścieżki, po których kiedyś chodził król. Liście zmieniają kolor, więc logo jest w sześciu barwach, dla każdego działu - dyrekcji, ogrodników, administracji... - powiedział Michał Batory.

Liść, który był inspiracją przy projektowaniu, jak się okazuje, nie pochodzi z łazienkowskich ogrodów, ale został przez grafika odkryty we Francji. Znalazłem go i zerwałem w Paryżu, koło domu, miał naturalną koronę. Liść musi żyć, nie mogłem wozić go w pojemniku z lodem z Warszawy, żeby sfotografować w Paryżu. W Łazienkach jest wiele gatunków drzew i roślin, a ten liść mógłby rosnąć wszędzie - opowiada artysta. Przypomniał też, że współpraca z Muzeum Łazienki Królewskie rozpoczęła się cztery lata temu, gdy dyrektor Tadeusz Zielniewicz obejrzał jego wystawę w Luwrze. Michał Batory jest m.in. kuratorem cyklu Plakatów Kulturalnych, które można oglądać w Galerii Plenerowej przy Alejach Ujazdowskich.

Michał Batory na wernisażu Meksykańskiego Plakatu Kulturalnego z artystami Benito Cabañasem i Germánem Montalvo

Michał Batory - artysta-grafik, jeden z najbardziej cenionych plakacistów na świecie. Urodził się w 1959 roku w Łodzi, gdzie ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych. Od 1987 r. mieszka i pracuje w Paryżu. Miał wystawy indywidualne m.in. w Belgii, Kanadzie, Chinach, w Polsce w łódzkim Muzeum Włókiennictwa, we Francji m.in. – jako drugi Polak po Romanie Cieślewiczu – w paryskim Luwrze (2011). We Francji współpracował z teatrami i wydawnictwami, w Polsce, m.in. z Filharmonią Wrocławską, Operą w Bydgoszczy, Wytwórnią w Łodzi, zrobił większość okładek wydawnictwa Drzewo Babel.  Jest laureatem wielu nagród, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Plakatu w Chaumont (Nagroda Publiczności 1996; I Nagroda 2004) czy na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Meksyku (2010), a jego prace były wystawiane w licznych galeriach na całym świecie, w tym w Les Arts Décoratifs w Luwrze.

Plakaty Michała Batorego są niezwykle mocne w przekazie – choć przedstawiają przedmioty codzienne, to wydają się surrealistyczne i poetyckie. Charakterystyczne dla projektów artysty humor i metafora uzyskiwane są dzięki autorskiej technice montażu.

Treść wywiadu dostępna na stronie Wyborcza.pl