Konserwacja Starej Oranżerii i Teatru Królewskiego już na półmetku

Konserwacja Starej Oranżerii i Teatru Królewskiego już na półmetku

Efekt konserwacji Starej Oranżerii i Teatru Królewskiego - jak zapewniają specjaliści - zachwyci i to już wkrótce. Uroczyste otwarcie przygotowywanej właśnie ekspozycji Królewskiej Galerii Rzeźby planowane jest na 21 czerwca. Do tego czasu wykonawca prowadzi tu prace wykończeniowe. Inwestycja, która uzyskała dotację z Mechanizmu Finansowego EOG, nawiązuje do idei króla Stanisława Augusta, by powołać pierwsze w Polsce publiczne i nowoczesne muzeum.

Stara Oranżeria, którą dla króla Stanisława Augusta zaprojektował jego nadworny architekt Dominik Merlini, powstała w latach 1785-1788. Teatr Królewski, który się w niej znajduje, to jeden z kilku w Europie oryginalnych XVIII-wiecznych teatrów dworskich. Od 28 kwietnia teatr ten znalazł się na Trasie Bałtyckiej Europejskiego Szlaku Teatrów Historycznych.

W Starej Oranżerii trwają obecnie prace przy elewacjach i posadzkach obiektu, a także - co  najciekawsze z punktu widzenia przyszłych zwiedzających – przy nowym systemie wystawienniczym. Wykonawca montuje bowiem m.in. nowy system oświetlenia, a w Foyer i Ogrodzie Zimowym pętlę indukcyjną, która umożliwi zwiedzanie osobom niedosłyszącym. Zgodnie z założeniem przyjętym jeszcze na etapie projektowym obiekt będzie dostępny także dla osób niepełnosprawnych. W jaki sposób? Między innymi poprzez budowę nowej windy, a także nowych kas i toalet przystosowanych do potrzeb osób np. poruszających się na wózkach.

Kulminacyjna część projektu gruntownej modernizacji Starej Oranżerii to jednak ekspozycja Królewskiej Galerii Rzeźby, którą po raz pierwszy w nowym systemie wystawienniczym będzie można zobaczyć już 21 czerwca. Nie można tej daty przeoczyć, ponieważ unikatowa, pochodząca w większości z XVIII wieku kolekcja króla Stanisława Augusta to kilkadziesiąt rzeźb marmurowych i odlewów gipsowych najznakomitszych starożytnych artystów. Co ciekawe, dwie z nich, zaliczone do strefy edukacyjnej obiektu, będzie można poznawać przez... dotyk. To duże ułatwienie nie tylko dla osób niedowidzących, ale też rodzin z dziećmi, które zyskają nową atrakcję. Na uwagę będą zasługiwać także odrestaurowane polichromie na suficie Oranżerii, a także odświeżone kuluary Teatru Królewskiego.

Teatr Królewski otwarto 6 września 1788 roku. Wystrój teatru wzbudził powszechny podziw. Szczęśliwe zespolenie smaku rzymskiego z francuskim, takie same, jakie istniało w pięknych latach Ludwika XIV, daje temu teatrowi uderzający rys wielkości i bogactwa – pisał jeden z zaproszonch gości. Dekoracja Teatru Królewskiego wiąże się z symboliką appolińską. Na plafonie Jan Bogumił Plersch przedstawił Stanisława Augusta pod postacią Apolla na kwadrydze (1787–1788). Król - Apollo w otoczeniu najważniejszych  dramaturgów - Sofoklesa, Szekspira, Moliera i Racine’a, jawi się jako słońce zasiadające na tronie.