Śpiewające marionetki w Teatrze Królewskim. Premiera opery "La serva padrona" (wideo)

Fot. Anna Kuśmierczyk

Blisko metrowe lalki, ożywione rękami animatorów i głosami wybitnych solistów, "zagrały" w operze komicznej "La serva padrona" ("Służąca panią"), Giovanniego Battisty Pergolesiego, której premiera odbyła się w Teatrze Królewskim. Kolejna szansa, by zobaczyć ten unikatowy projekt, przygotowany przez Scenę Marionetek Warszawskiej Opery Kameralnej, już jesienią.

Pod koniec lutego, w wyjątkowej scenerii Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii, widzowie mogli podziwiać misternie wykonane lalki, zawieszone na trzymetrowych niciach i kierowane niewidzialnymi rękami aktorów. Głosu marionetkom użyczyli znakomici soliści Warszawskiej Opery Kameralnej - Marta Boberska (sopran) oraz Sławomir Jurczak (bas). Nieskomplikowana fabuła miała uroczą, pełną elegancji i dowcipu muzykę w wykonaniu zespołu instrumentów dawnych WOK, którym dyrygował Przemysław Fiugajski.

Akcja komicznej, dwuaktowej opery była poprowadzona na tle bogatej scenografii, na specjalnie zbudowanej, na potrzeby spektaklu, scenie. Słynny skecz na dwoje śpiewaków i "jednego aktora", wyreżyserował Lesław Piecka, specjalista teatru marionetek, wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w białostockim oddziale Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.

Fot. Anna Kuśmierczyk
Fot. Anna Kuśmierczyk

"La serva padrona", dwuaktowa opera Giovanniego Battisty Pergolesiego z prostym, lapidarnym, aczkolwiek życiowo przekonującym libretto, to żart na temat starokawalerstwa. Opowiada o mężczyźnie imieniem Umberto, który siedzi cicho pod pantoflem swojej młodej, sprytnej służącej. Mając dosyć jej kaprysów, postanawia się ożenić, w nadziei, że żona przywróci porządek w domu. Podstępna pokojówka Serpina sprawia jednak, że Umberto poślubia właśnie ją.

Fot. Anna Kuśmierczyk
Fot. Anna Kuśmierczyk
Fot. Anna Kuśmierczyk

Opera marionetek to wyjątkowa forma sceniczna, łącząca operę oraz teatr lalek. Jej rozkwit miał miejsce w XVIII wieku. Współcześnie, ze względu na trudności w przygotowaniu przedstawienia, funkcjonuje w zaledwie kilku miejscach na świecie, m.in. w Salzburgu oraz ojczyźnie marionetek - Mediolanie. Scena Marionetek przy Warszawskiej Operze Kameralnej, która istniała w latach 80., została reaktywowana w sezonie artystycznym 2014/2015 spektaklem "Uprowadzenie z seraju" W.A. Mozarta.

Premiera opery "La serva padrona" odbyła się w ramach cyklu "Barok w Teatrze Królewskim", który przybliża muzykę barokową.

SPEKTAKLE Z CYKLU "BAROK W TEATRZE KRÓLEWSKIM"

30 kwietnia
"Balet o kawie” - spektakl baletowo-pantomimiczny w wykonaniu Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" oraz Zespołu Instrumentów Dawnych WOK Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dyrygent - Władysław Kłosiewicz.

29 maja
"Balette de la Musique” - spektakl baletowo-pantomimiczny w wykonaniu Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" oraz Zespołu Instrumentów Dawnych WOK Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dyrygent - Marco Vitale.

Fot. Anna Kuśmierczyk