Łazienkowskie szkicowniki
Koordynatorka projektu, kuratorka przestrzeni tematycznej "Sztuki wizualne" na wystawie czasowej "Łazienki w zachwycie": Zofia Zaccaria
Koordynatorka projektu, kuratorka przestrzeni tematycznej "Sztuki wizualne" na wystawie czasowej "Łazienki w zachwycie": Zofia Zaccaria
Szkicowniki są świadectwem zachwytów zobrazowanych przez przyjaciół Muzeum - grupę piętnastu osób tworzących amatorsko i profesjonalnie. Prace stały się częścią przestrzeni tematycznej "Sztuki wizualne" na wystawie czasowej "Łazienki w zachwycie".
Ilustratorzy, którzy są autorami "Łazienkowskich szkicowników", tworzyli je od marca do czerwca 2025 r.
Projekt rozpoczął się od warsztatów introligatorskich, które prowadziła Marta Tomiak, ilustratorka i graficzka, absolwentka wydziału projektowania graficznego na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2016-2019 działała w Oficynie Peryferie w Warszawie, gdzie realizowała m.in. warsztaty z szycia książek, sitodruku i tworzenia artzinów. W 2024 r. wraz z Danielem Gutowskim (Grupa Maszin) założyła domowe wydawnictwo artystyczne TOGU Riso Press.
Warsztaty otwierał wykład z częścią praktyczną, objaśniający dalsze kroki w samodzielnej przygodzie z introligatorstwem. Uczestnicy pracowali głównie na papierach Munken Pure oraz Crush o gramaturze 120 g. Wśród materiałów znalazły się także płótna, tektury introligatorskie i gilotyny oraz liczne przybory, takie jak noże introligatorskie do cięcia papieru i kartonu, linijki stalowe do prowadzenia cięć i pomiarów, szpikulec do nakłuwania otworów pod szycie, mocne lniane lub syntetyczne nici, kostki introligatorskie do wygładzania zagięć i formowania grzbietów, pędzle i wałki do nanoszenia kleju czy zaciski do przytrzymania bloków.
Praca wymagała wysiłku, skupienia i wytrwałości. Większość osób uczyła się introligatorstwa od podstaw. W ciągu dziesięciu godzin każdy własnoręcznie zszył i oprawił dwa szkicowniki: roboczy, na którym uczył się oprawy, oraz docelowy, który wypełnił ilustracjami.

Kolejne spotkania odbywały się w łazienkowskich wnętrzach (Biały Dom, Pałac na Wyspie, Pałac Myślewicki) i ogrodach. Uczestnicy projektu szkicowali wybrane obiekty, postacie i przyrodę. Czasem były to sceny bardziej uszczegółowione, poddane ilustratorskiej obróbce, innym razem prace przybierały formę kilku kresek czy studyjnych rysunków. Ponieważ szkicowniki były blokami z czystymi kartkami, ich twórcy musieli się zmierzyć z narysowaniem oszałamiającego bogactwa Łazienek Królewskich na niewielu stronach.
Bruliony stopniowo zaczęły wypełniać szkice z natury, studia światła i cienia, rysunki gestu, perspektywiczne wprawki, anatomie antycznych rzeźb, kadry narracyjne, rysunki z wyobraźni, doodle [1], moodboardy [2] oraz koncepty innych prac malarskich, ilustracji i komiksów. Niektórzy uczestnicy bawili się typografią i mieli swoje pomysły na litery oraz znaki. U innych pojawiały się inspirujące adnotacje w połączeniu z obrazem. Efekty wszystkich prac można oglądać na wystawie czasowej "Łazienki w zachwycie" w przestrzeni tematycznej "Sztuki wizualne".
W projekcie wzięli udział: Dorota Ambicka-Ekiert, Paweł Czarnecki, Marie Frouin, Krzysztof Gawronkiewicz, Krzysztof Hamerszmit, Marta Jaszczur, Justyna Kanownik, Justyna Kowalska, Nataniel Maslianinov, Wiktoria Mirowska, Karolina Sadowska, Katarzyna Scalise-Rowińska, Darya Sumarava-Kopach, Natalia Szmil i Katarzyna Urbaniak.
1. Doodle - (ang.) "bazgroły" lub "proste, szybkie rysunki"
2. Moodboard - (ang.) wizualne zestawienie zdjęć, kolorów, tekstur, materiałów i innych elementów, które pomagają określić i zakomunikować wizję lub klimat projektu






