

Czy muzeum w zabytkowych wnętrzach może być dostępne dla każdego? Jak dostosować historyczne ogrody do potrzeb szerokiej publiczności, w tym osób z niepełnosprawnościami? Zapraszamy na seminarium "Studium dostępności", podczas którego w gronie pracowników instytucji kultury wspólnie poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania.
Idea seminarium
Chcemy rozmawiać o idei muzeum jako miejsca otwartego dla wszystkich, również pod względem ustawy o zapewnieniu dostępności. Pandemia także zmieniła i pokazała inny wymiar dostępu do kolekcji muzealnych. Był to czas, w którym redefinicji uległo postrzeganie indywidualnych potrzeb zwiedzających. Zależy nam, aby rozwiązania w zakresie dostępności muzeów były intuicyjne, proste w obsłudze i możliwie uniwersalne. Podczas dwudniowego seminarium w Łazienkach Królewskich podzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami w udostępnianiu historycznych przestrzeni, kolekcji i oferty edukacyjnej.
Korzystając z wiedzy uczestników spotkania, podejmiemy próbę wypracowania najlepszych rozwiązań w zakresie wdrażania dostępnej oferty kulturalnej i edukacyjnej dla instytucji kultury. Szczególnie poszukiwać będziemy pomysłów dla muzeów, które mieszczą się w zabytkowych przestrzeniach.
Cel seminarium
Zaproszenie na nasze wydarzenie kierujemy do grona osób zawodowo związanych z zapewnieniem dostępności w instytucjach kultury i sztuki. Wspólnie zastanowimy się, w jakim stopniu wprowadzone przez nas rozwiązania sprzyjają realnemu dostępowi do kultury dla osób z niepełnosprawnościami, zaburzeniami czy dotkniętych chorobami neurodegeneracyjnymi. Razem stworzymy rekomendacje rozwiązań dostępnych dla poszczególnych grup odbiorców.
Muzeum Dostępne
Łazienki Królewskie od 2013 r. realizują program "Muzeum Dostępne", w ramach którego stopniowo definiowane są grupy osób, które podczas wizyty w Łazienkach mają lub mogą mieć indywidualne potrzeby. Są wśród nich starsi dorośli i seniorzy, rodziny z małymi dziećmi, osoby z niepełnosprawnościami i innymi potrzebami. Staramy się odnajdywać, usuwać i zapobiegać powstawaniu nowych barier, które utrudniają zwiedzanie i korzystanie z oferty muzeum.
Wiele z działań zwiększających dostępność naszego muzeum łączyło się z koniecznością przeprowadzenia prac inwestycyjnych, zmian w ruchu turystycznym, rearanżacji ekspozycji. Należało także zapewnić urządzenia i pomoce, które umożliwiają samodzielne zwiedzanie. Są to materiały tłumaczone na Polski Język Migowy, audiodeskrypcje, teksty łatwe do czytania i rozumienia oraz kopie obiektów przeznaczone do dotykania. Wprowadziliśmy także rozwiązania wspierające komunikację alternatywną.
Przebieg seminarium
W ramach seminarium planujemy debatę, prezentacje projektów, warsztaty oraz wizyty studyjne w łazienkowskich centrach edukacyjnych. Uczestnicy wydarzenia będą mogli skorzystać z dostępnych pomocy sensorycznych i dotykowych, a także wziąć udział w aktywnościach edukacyjnych, które na co dzień proponujemy odwiedzającym Łazienki. Będzie można poznać wszystkie centra edukacyjne - każde z nich ma inną tematykę, związaną ze sztuką i naturą w Łazienkach Królewskich.
Rejestracja na seminarium została zakończona 9 października 2022 r.
PROGRAM SEMINARIUM
24 października
10.30-11.00 Rejestracja
11.00-11.10 Otwarcie
11.10-12.10 Debata z udziałem zaproszonych gości pt. "Sztuka dostępności, czyli jak budować instytucję otwartą na potrzeby różnorodnej publiczności?"
12.10-13.00 - Blok I
- Anna Milczanowska, Olga Michalik "Łazienki Królewskie - Muzeum Dostępne"
- Paulina Organiściak-Kwiatkowska, Dorota Stelmaszczyk-Szwed "Spacery sensoryczne" - dostępna edukacja dla osób słabowidzących i niewidzących w historycznych ogrodach w Łazienkach Królewskich
- Olga Michalik " Grand Tour. Niezwykła podróż po XVIII-wiecznej Europie" - projekt edukacyjno-włączający, inspirowany koncepcją podróży edukacyjnych dla uczniów Instytutu Głuchoniemych w Warszawie
- Dyskusja
13.00-14.00 Lunch
14.00-14.45 Blok II
- Zuzanna Sajan "Z wizytą u króla" - cykl warsztatów edukacyjnych dla dzieci w spektrum autyzmu i ich rodzin
- Aleksandra Sztajerwald "Autentyzm. Żywioły" - projekt taneczno-ruchowy dla osób dorosłych w spektrum autyzmu i neurotypowych
- Jolanta Żubrowska "Wychodząc z ram" - projekt społecznie zaangażowany dla osób w kryzysie psychicznym
- Dyskusja
14.45-15.20 Blok III
- Monika Kawecka, Zofia Zaccaria "Maluch i jego duży towarzysz w muzeum" - edukacja przez zabawę dla rodzin z małymi dziećmi do 3 lat
- Lidia Iwanowska-Szymańska "Usłysz obraz" - edukacja artystyczno-muzyczna dla małych dzieci słyszących i niesłyszących
- Dyskusja
15.20-15.35 Przerwa kawowa
15.35-16.30 "Między nami koordynatorami dostępności i edukatorami" - zaproszenie do wspólnej aktywności: skąd jesteś i jakie doświadczenia w obszarze dostępności ze sobą przywiozłeś?
25 października
9.30-10.15 Rejestracja
10.15-10.30 Podsumowanie pierwszego dnia, wprowadzenie do warsztatów
10.30-11.30 Warsztaty "W stronę dostępności" - praca warsztatowa w grupach
- rodziny i małe dzieci (grupa I) - moderatorki: Zofia Zaccaria, Monika Kawecka
- osoby słabosłyszące i niesłyszące (grupa II) - moderatorki: Olga Michalik, Lidia Iwanowska-Szymańska
- osoby słabowidzące i niewidome (grupa III) - moderatorki: Paulina Organiściak-Kwiatkowska, Dorota Stelmaszczyk-Szwed
- osoby wrażliwe sensorycznie i w spektrum autyzmu (grupa IV) - moderatorka: Aleksandra Sztajerwald
- osoby w kryzysie psychicznym (grupa V) - moderatorki: Jolanta Żubrowska, Anna Milczanowska
11.30-12.30 Omówienie wypracowanych rekomendacji połączone z dyskusją
12.30-13.15 Lunch
13.30-16.30 Dostępna edukacja w Łazienkach Królewskich - zwiedzanie i spotkania w centrach edukacyjnych z zespołem Działu Edukacji

Piknik Europejski
Parady, pokazy, warsztaty, bezpłatne zwiedzanie, występ kwintetu tanecznego
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisDzień Flagi
Bezpłatne zwiedzanie, oprowadzania, koncerty, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpisŚwięto Konstytucji
Opowieści edukatorskie, spotkanie z historią, spacer, warsztaty
Łazienki Królewskie Przeczytaj cały wpis